Gå til innhold
Arkivverket

[#78815] Sigvart B Ronglan f.1891og Bodil f.Gabrielsen f.1893-begge d.Haugesund.


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Er interesset i opplysningar om dette ekteparet som er begravet Christine Elisabeth, Haugesund.(I 1974 og 1984) Sigvart Bertram var født 12-11-1891 som sønn av ungk.,meierist Severin Bertram Olausen Opem, f.1872 og pike Sofie Margrethe Rangul(Ronglan) f.1869. Sigvart Bertram er både døpt og konfirmert i Alstadhaug, N-Trøndelag.Jeg vet en god del om Sigvarts slekt bakover i tid, men ingenting om hans liv etter at han forlot N-Trøndelag.Er det noen som har opplysninger her? Hadde Sigvart og Bodil (f.Gabrielsen)barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Sigvart Ronglan hadde sildoljefabrikk på Storøy i Torvastad. Min svigerfar jobbet der noen år. De hadde en datter som het Bodil gift med Ulrich Ferdinand Beenfeldt i Haugesund. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Datteren Bodil Sigrun er f. 12.5.1928 og døde 15.6.2008. De hadde to barn. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Sold in 1949 to S. Ronglan's Sildoljefabrikk (herring oil factory, S. Ronglan, Haugesund), somewhat de-rigged and converted for use during the winter ... [url="http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CBsQFjAB&Built>Lenke in Stavanger 1899.Pre war history: Delivered in Apr.-1899 from Stavanger Støberi & Dok, Stavanger (34) as Fjordbuen to Ryfylke Dampskibselskab, Stavanger. Steel hull, 79.7’ x 17.6’ x 8.3’ , 76 gt, 2cyl Compound (SS&D) 130ihp. In regularly scheduled service in Ryfylke (heavily competing with Stavangerske D/S vessels). In Apr.-1909 the owning company and its routes were purchased by Det Stavangerske Dampskibsselskab, Stavanger, and continued much in the same routes for several years (Skiftun, Hålandsosen, Årdal and Steinnesvåg, later Stavanger-Jørpeland-Tau, also to Muslandsvåg).WW II: During the war she was in service Rennesøy-Stavanger.POST WAR: Service Steinnesvåg-Stavanger and Stavanger-Jørpeland-Tau by the winter of 1947-48, then laid up in 1948 as 'reserve'. Sold in 1949 to S. Ronglan’s Sildoljefabrikk (herring oil factory, S. Ronglan, Haugesund), somewhat de-rigged and converted for use during the winter herring season in the northwest part of Norway; as accommodation vessel and in transferring herring from the fishing vessels to freighters, which then transported the fish to the owner's herring oil factory at Storøy near Haugesund. Sold in 1958 to B. Heide Ltd. Jr., Kristiansund N. and in similar use in Kristiansund N and on the coast of Helgeland. Sold around 1965 to Paul Gjerde, Ørsta for breaking up.(Facts received from T. Eriksen, Norway - his sources: Fjordabådane' by Magnus Torgersen, 1981 and article about DSD by Alf Johan Kristiansen in the Norwegian magazine 'Skipet', 2.90 and 1.91).Norway had a freighter by this name in the early 1960's - this was the former Radøy I.url=LenkeDS Fjordbuen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

(9) Ser ut til at de fleste lenker jeg lager i dag av en eller annen grunn mislykkes.1 lenke: Norwegian Homefleet - WW II Ships starting with F www.warsailors.com/homefleet/shipsf.html2 lenke : DS Fjordbuen: no.wikipedia.org/wiki/DS_«Fjordbuen»_(1899)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Tusen takk for meget raske innspill!! Da tror jeg at jeg har ei brukbar oversikt.Nok igjen, takk til alle bidragsyterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.