Gå til innhold
Arkivverket

[#78820] Kan noen hjelpe meg med mer informasjon om en krigsseiler fra 2. verdenskrig?


Gjest Trine Barrusten Femtehjell
 Del

Recommended Posts

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei!Lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne mer informasjon om bestemors bror Henry Georg Olsen født Onsøy 26.sept 1919, død 8. januar 1973.Ved en tilfeldighet fant jeg ut at han hadde vært gift tre ganger, vi nålevende var bare klar over to ekteskap. Han skal ha blitt viet med en dame med navn Violet 15 Juli 1942. De ble senere skilt. Jeg har dessverre ikke etternavn.Ekteskap nr 2 var med en dame ved navn Betty. Ekteskapet ble inngått 19 aug 1950, og det eneste jeg vet om henne er at hun skal være mørk, pen, hyggelig og ant.vis skotsk/ Britisk. Jeg har heller ikke etternavn på Betty, opplysningene kommer fra en som var liten den ene gangen hun kom på norgesbesøk på begynnelsen av femtitalletEkteskap nr 3 har jeg ikke fått informasjon på enda, men der har jeg barnebarn som er resultat av ekteskapet. Datteren ble født i 1957, så ekteskapet med Betty har nok vært over relativt raskt. Ved det siste ekteskapet ser det ut som om Henry har avsluttet livet som sjømann.Henry var sjømann og når jeg googlet ser det ut som om jeg har funnet han på skipet M/S Maloja. At skipet kommer fra Fredrikstad Mek. verksted er også en indikasjon på at dette er rett person.http://www.warsailors.com/singleships/maloja.htmlJeg sitter også på en 'permit' for skipet s.s. tordenskjold vedr. permisjon fr 19.12.1945 frem til seiling. den er signert, men jeg klarer ikke å tyde signaturen.Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal få tak i mer informasjon? All informasjon er av interesse!Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Jeg glemte å skrive på at jeg også har et svart hattebånd i silkelignende stoff med teksten 'torpedobåt' maskinbrodert med gulltråd. Dette må også være etter Henry da han var den eneste som var til sjøen under denne perioden. Denne ble funnet i en garnpose etter oldemor/bestemor. Vet ikke om dette kan si noe.Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Veit ikkje om det er så mykje hjelp, men dersom dukan scanna den der 'permit' som du skriv, der signaturen står, så er det sikkert nokon her som kan tyda for deg :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Her er den!Det er kanskje en grei tilleggsopplysning at Henry giftet seg i Bergen 3.gang og ble tollbetjent.Mvh Trine

bilete9511.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

-og her er hattebåndet som nevnt i innlegg (2).Kvaliteten på teksten er dårlig, men originalen er ikke bedre!Mvh Trine

bilete9512.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Trine!Signaturen på permisjonssetelen ser ut til å vere J.L. Johneston.Luebandet er Den norske marines, og frå før 1946. Etter 1946 står der K.N.M. TORPEDOBÅT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Takk for info. Har prøvd å google litt, og sliter litt med å få treff som ser ut til å stemme.Det var ihvertfall interessant å vite om luebåndet! ; )Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Henry George Olsen Arrival Date: 22 Sep 1944 Birth Year: abt 1919 Age: 25 Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Port of Departure: Southampton, England Port of Arrival: New York, New York Ship Name: PetterHan er AB (able seaman), samme som det står på Permit. Hyret 11. apr 1944 j Glasgow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.