Gå til innhold
Arkivverket

[#78821] Lorents Oktander Andersen, f Rolfsøy, Måsøy kommune i Finnm. Hvor ble han av?


Gjest Vigdis Varhaugvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Varhaugvik

Jeg finner hans kone Bernthine Hermansen oppført som enke i FT 1900. Han er blitt far 25.10.1899. Da barnet ble døpt 26.11.1899 står faren oppført. Dersom han var død da barnet ble døpt, hadde det vært anmerkning på det. Her er linken til hans datters dåp, nr 26 Marie : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=64&uid=33109&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>Lenke Her er linken til hans dåp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Vet ikke hvorfor de har byttet navn flere ganger. Men det er ivertfall rette fam. Tror jeg har sett ennå flere variante av navnefeil.At Bernthine står oppført med Mathisen det er hennes pikenavn.Anders Hermandsen hette Lorents far.Benedikte er min mormor og barna har alltid skrevet Lorentsen. Men hvor det ble av faren hennes har jeg aldri funnet ut. Har lett og lett. Men takk for at dere vil hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Er bare så merkelig at det ikke står et kors foran navnet,eller avdød,når ungene blir konfirmert.Har sjekket,og det står ingenting om at han er død.Kan det være feil at hun er oppført som enke i 1900,kan de være skilt eller at han er bortreist ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Jeg har lett og lett, men det er et mysterium for meg. Har aldri hørt noen fortelle noe om han.Men er det noen som vet hva som skjer dersom folk kommer bort på sjøen og ikke blir funnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Vigdis. :-)Jeg fant ham død på amtssykehuset i Hammerfest og begravet her. (nr. 5) Han kalles Hermansen som faren - ikke Andersen. Finnmark fylke, Bysoknet i Hammerfest, Ministerialbok nr. 10 (1898-1905), Døde og begravede 1900, side 164. Permanent sidelenke: LenkeVennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Tusen, tusen takk for hjelpa, at de ikke kunne bruke samme navn!Men når jeg fikk ett svar dukker det opp flere. Kona sto oppført som enke i FT 1900, når ble den gjennomført(des 1899)? stemmer det? Hva er dødsårsaken? Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Om folketellinga står det at den skulle foretas kl 24.00 natt til mandag 3. desember 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Jeg prøver meg på en tyding. Det står det samme som tre linjer lenger opp, Canc. ventr.(cancer ventrikkel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen.Når en googler Cancer ventriculi (som er en av dødsårsakene et par sider videre - her ikke forkortet) kommer det opp kreft i magesekken.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Takk til Bjørg, Anne-Lise og Berit. Et mysterium har løst seg.Bjørg skal få DIS-kake på møte i kveld, Berit og Anne Lise får bare, takk.Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.