Gå til innhold
Arkivverket

[#78822] Hyen, Gloppen: Kari Andersdatter Heimset. Hvem var hennes foreldre?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Kari Andersdatter Heimset giftet seg den 3. april 1718 med Ole Marcussen Aa. De fikk datteren Ragnhild som ble døpt den 28. mars 1721. Etter at Ole døde fikk Kari Andersdatter en sønn utenfor ekteskap, Ole Thuesen f. 1729 i Ommedalen. Kari og barna ble boende hos Karis svigerinne Lisbet Marcusdatter Ommedal og det ble Ole Thuesen som tok over bruket, det senere Larsbruket, etter Lisbet. Han ble gift med Anne Pedersdatter Heien fra Naustdal, og etterslekta etter dem bor fremdeles på gården. Men: Spørsmålet er: Når ble Kari Andersdatter født og hvem var hennes foreldre?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Grethe! Takk skal du ha! Ja, jeg har tenkt på ham, men finner ikke noen fødsel på Kari i de skannede kirkebøkene for Gloppen fra slutten av 1600-tallet og beg. av 1700-tallet. Allikevel er han en interessant kandidat da jeg lurer på om han kan være fra Eimhjellen og sønn av Knut Ivarsen og kona Ragnhild? Det kan jo hende at Kari var født på Løkkebø og døpt i Kinn prestegjeld også, siden dette var naboprestegjeldet. Men dette vet jeg altså ikke.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Karis datter het Ragnhild, så hun kan eventuelt ha oppkalt datteren etter Knut Ivarsens kone Ragnhild. Men det vites jo ikke....Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Skiftet etter Ola Sjurson Heimset i Gloppen 1709 viser at han har hatt ein bror, Anders, som er død før dette. Der er nemnt 3 søner og 2 døtre etter han; døtrene er Mildri og Marte - så det er i aller fall ikkje Anders Sjurson Heimset som er faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg ser for øvrig at det også er andre personer som gifter seg i årene omkring Kari som har patronymikon Andersen/-datter og kommer fra Heimset:Nils Andersen Hiemsetter – gift 1710 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=vi14451686&gardpostnr=433&personpostnr=863&merk=863#ovre>LenkeNils Andersen Hiemsetter, gift 1720 - LenkeMildri Andersdatter Hiemsetter, gift 1720 - LenkeSylvei Andersdatter Hiemsetter, gift 1723 - LenkeHer er i alle fall dåpen til Sylvie – 27.3 1701 i Gloppen, datter av Anders Knudsen Heimset - Sogn og Fjordane fylke, Gloppen, Ministerialbok nr. A 1 (1686-1711), Kronologisk liste 1701, side 188-189. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeAnders Knudsen Eimhjellen hadde tvillingene Mildri og Brite til dåpen i august 1691 - Sogn og Fjordane fylke, Gloppen, Ministerialbok nr. A 1 (1686-1711), Kronologisk liste 1691, side 68-69. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kyrkjebokføringa i Gloppen er på langt nær fullstendig i 1690-åra, så Kari kan vere av dei som ikkje er noterte.Det einaste barnet eg har registrert av Anders Knutson Heimset er Sylvi, som seinare blir gift og får mange born. Kari Andersdtr Heimset er ikkje fadder på nokon av dei, utan at det treng vere noko prov på at dei ikkje er systre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Grethe og Aase! Tusen takk for all informasjonen! Nei, det skal ikke være så enkelt, men jeg har også tenkt at det kan være mangelfulle innføringer i kirkeboka. Denne Kari Andersdatter Heimset har voldt meg bry. Jeg regner det i alle fall for ganske sannsynlig at datteren Ragnhild er oppkalt, enten etter en av sine bestemødre, eller en oldemor kanskje.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har gått ut frå at Ragnhild Rasmusdtr Aa som døyr i 1695 Lenke er mor til Ola Markusson, men eg har ikkje noko endeleg bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Det var mange born frå Hyen som vart døypte i Kinn også så det kan kansje være lurt å sjekke kyrkjebøka der og i det aktuelle tidsrommet.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Ja, Harald, det er nok lurt å sjekke ut Kinn også i det aktuelle tidsrommet. Men som Aase skriver, så kan det vel være at dåpsinnføringen av henne ikke er med, da det er mange huller her. Da er det vel gjerne slik Aase, at Ragnhild-navnet kommer fra farmora. Det blir bare å lete videre:-) Takk skal dere ha så langt!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Har sett litt på det eg har her - Fyrste barnet til Ola/Kari er vel Markus i 1718. Her er Nils Andersson Heimset fadder og det kunne vere freistande å tru at han var bror hennar, men skiftet etter farbroren tyder ikkje på det (eg har lese både innleiinga og utloddinga).Ragnhild i 1721 er fødd i Gjengedalen, tydelegvis. Der er ingen spesielt interessante fadderar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Aase! Ja, det stemmer, Markus har jeg glemt å ta med:-) Nei, det var ikke så enkelt dette med denne Kari!Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eit lite innspel til - ei Kari Andersdtr Løkkebø er fadder ved ein dåp på Solheim i 1701, berre så ho er nemnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Den Kari du nevner Aase, kan vel være for gammel til å få en sønn i 1729, men jeg har også tenkt på at hun kan være fra Løkkebø. Ved søk på databasevelgeren finner jeg at en Anders Olsen Løkkebø får datteren Kari i 1693, døpt 13. aug. i Florø kirke. Dette kan jo være henne, men....Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Databasevelgeren opplyser også at Anders Olsen Løkkebø hadde barna Brite Andersdatter Løkkebø, døpt 8. febr. 1689 i Florø, Ole Anderssen Løkkebø, døpt 28. okt. 1698 i Florø og Lars Anderssen Løkkebø, døpt 1. april 1708 i Svanøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Jeg finner en Ole Andersen Løkkebø som gifter seg i Gloppen den 6. des. 1722 med Agatha Andersdatter Eimhjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Finner også at ungkar Ole Marcussen Aae fra 'Gloppens Gield i Norfiord' fikk datteren Kirsti, døpt 4. okt. 1698 i Florø. Mor var jenta Luci Andersdatter (Midtbø?) som ble publ. absolv. den 28. mai 1698. Kanskje Kari allikevel var fra Kinn prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Dersom vi satsar på Anders Olsson Løkkebø ei stund har han altså borna Brite i 1689, Kari i 1693, Ola i 1698 og Lars i 1708, minst. Vi bør prøve å lokalisere dei og sjå etter skifte.Lars Andersson Løkkebø [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24190/125>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24190/125 si gjeld er dessverre så stor at der ikkje er bruk for å nemne arvingar.Ein Markus Andersson Løkkebø har enkje og ei dotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Finner også skifte etter en Ole Andersen Løkkebøen, men tror ikke at dette kan være den jeg har skrevet om tidligere. Det er hans søskens barn som arver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Nei, denne siste er nok Ola Andersson Holme, f.1715, som er nemnt under namnet OA Løkkebø i skiftet etter broren Reiel (Holme) Åsebø i 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Brite Andersdtr Løkkebø (18) kan med 5 år avvik i alder vere den same som bli gift i Kinn i 1721 med Knut Vilhelmson Hjorteset, busette i Eimhjella. Dei har born, Kari er ikkje fadder på nokon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hmmm..., ja, dette kan være Brite ja. Rart at Kari ikke er fadder på noen av hennes barn dersom hun er søsteren. Men det ser ut til at både Ola og Brite fant seg ektefeller i Hyen. Takk Aase:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.