Gå til innhold
Arkivverket

[#78824] Ole Olsen Leirgjerdet fca 1769?/Karen Torgersdatter,Strinda


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Hjelper jo av og til andre, og nå har jeg kommet til Ole Olsen Leirgjerdet og Karen Torgersdatter som jeg søker aner på. Ca midt på venstre side:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17043&idx_id=17043&uid=ny&idx_side=-31>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDe fikk datteren Elen Catharina døpt i Bakke kirke Dom 14.p.trinit.1805, og hun ble gift i 1833 med Ole Olsen Skjetne fra Klæbu. Jeg finner også Ole Olsen Leirgjerdet som far til Ane døpt i Bakke kirke Dom.21.p.trinit1808, men da het moren Karen Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når du i søkerfeltet skriver Leirgjerdet i Bratsberg. Er det fordi du vet at Leirgjerdet lå under gården Bratsberg?Som for eksempel Bratsberggjerdet (i Hegre sogn i Stjørdalen).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sorry. Jeg skjønner nå at det gjelder Strinda prestegjeld. Men Leirgjerdet,- Er det en selvstendig gård i Bratsberg ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg skriver Leirgjerdet i Bratsberg, så har jeg det fra opplysningen om Ole Olsen ved folketellingen 1801. Der står det faktisk at der hvor han bodde(Leirgjerdet) var i Bratsberg sogn av Strindens prestegjeld. Det ser ellers ut til å være håpløst å finne ut noe mer om Ole og kona Karen Torgersdatter. Hvis han ikke er født i Leirgjerdet blir det jo håpløst å finne ut noe mer om Ole Olsen. Det er jo et så vanlig navn at det kan være hvem som helst av dem en finner(og det er mange). Men det er et mulig par ved folketellingen som bor i Leeren øvre i 1801, som kan være hans foreldre:LenkeHar prøvd å se om det skal være skifter etter disse, men det ser det ikke ut som det har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nei, dette blir som nåla i høystakken. Spesielt vanskelig blir det når bygrensa er så tett på.(NB: Jeg kom ingen vei med paret Ole og Ingeborg på Leeren øvre, om det var de du tenkte på. Har du gjort undersøkelsen på hvorvidt de inngikk ekteskap i Domkirken?)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Kanskje er dette en avsporing, men jeg ser at 5.juli så gifter Ole Olsen Wig seg med enken Martha Torgersdatter.Den 14.januar 1747 døper de sønnen Torger. Da heter det Ole Olsen Hommelvigen.Torger konfirmeres 1764 (17 år). Da bor han på Vighammer.Dette er jo i Strinda (dagens Malvik kommune).Denne Torger kan være en kandidat som Karens far.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for gode forslag, men det er ikke så sikkert at Karen var fra Strinda siden det ser ut som om hun ikke var der i 1801. Det nærmeste er Karen Torkelsdatter på 14 år som var i tjeneste i Ekle i Strinda i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skal jo til Stjørdal i Juli/august, og da kan jeg jo sjekke det du foreslår om disse i Malvik Odd Annar. Vet jo heller ikke hvor gammel Karen Torgersdatter skal være, og selv om det er skifte etter henne i 1833(som viste at hun og ektemannen var falitt) er ikke dødsfallet ført inn i kirkeboka for Bratsberg så vidt jeg kan se, men jeg kan ha oversett noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var bygdebok for Malvik jeg skal sjekke i Stjørdal, men hvis noen som leser dette har bygdebok for Malvik eller Bratsberg så hadde jo det vært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

For ordens skyld legger jeg ut lenke til skiftet i 1833(nederst til venstre). Dette med at de var falitt er også tatt opp i tema 78737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Karen Torgersdatter på Leren ble begravet 22/8 1824 52 år gammel. Hun skulle etter dette være født ca 1772. Hun skulle da være rundt 29 år i 1801, men jeg har ikke vært i stand til å finne noen som passer. Strinda/Lade mini Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Jeg visste at skifter kunne holdes flere år etter at noen døde, men så lenge før skiftet trodde jeg ikke hun kunne være gravlagt. Så bare på 1831-1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg tar med Ole med det samme. Ole Olsen Leergjerdet ble begravet 11/2 1838 70 år gammel. Skiftet ble foretatt samme år. Strinda/Lade klok nr 12 Lenke Forslaget til Odd Annar i (6) var interessant. Vielsen var i Strinda/Bakke 1727-1779. Dåpen til Torger i Strinda/Malvik, og konfirmasjonen i Strinda/Bakke mini. Det var ihvertfall der jeg fant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk igjen. Ja det jeg trodde var siste 3-tallet på 1833 kan kanskje se ut som et svakt 8-tallet. Ikke rart jeg ikke fant han gravlagt i 1831-33 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

For å finne ut noe mer om Ole Olsen her må en vel finne 1.ekteskapet hans, og et godt utgangspunkt ville jo være å finne stedattere Cicilie Larsdatter født ca 1780. Det kan vel også skrives som Sissel eller Sidsel på den tiden. Hvis en har navnet på Oles første kone vil det jo også være lettere å finne frem til hans 1.ekteskap i kirkeboka, og da kan det jo stå viktige opplysninger for å finne ut mer om han. Noen som Ole Olsens stedatter Cicilie Larsdatter(født ca 1780) som døpt. Har prøvde å lete 1778-82 i Bratsberg, Lade og Bakke uten å finne ute.Npr det gjelder Karen Torgersdatter som etter de nye opplysningene var ca 29 år i 1801, så er det jo flere som kan stemme hvis en ser på landsomfattende søk i 1801 med navnene Kari og Karen Torgersdatter, men av de ugifte som kunne passe er de fra Bergen, 2 fra Hedmark, 2 fra Buskerud, Ringebu, Modum, Bergenhus og Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Ser jo ofte i folketellingene at det er feil både med alder og navn. Da tenker jeg at Karen jo kan bli både Kari, Mari og Marit.Det finnes en Marithe Torgersdatter på Granaasen i 1801. Hun var 29 år da, var ugift og bodde hos sin søster Martha.Også hennes mor bodde der da.Kanskje en mulighet.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for forslag til løsning her. Har prøvd å finne Karen Torgersdatter som døpt i Malvik(ut fra tidligere innlegg her om mulige foreldre der) og Bakke 1770-1774, uten å finne noen med dette navnet som døpt i denne perioden. Hun kan jo være født før 1770 eller etter 1774 da, men jeg tok utgangspunkt i mulig fødselsår 1772 ut fra alder når hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når har jeg også letet i Lade 1770-1774 og Bratsberg for samme periode, uten å finne noen Karen Torgersdatter som døpt. Så det er ser nok ut til at jeg må gi opp å finne ut noe mer om Karen Torgersdatter og ektemannen Ole Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.