Gå til innhold
Arkivverket

[#78834] Hvor i Norge ble Antonette Olsdatter Bang født ?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Hei!Jeg forsøker å finne ut av hvor i Norge Antonette (Olsdatter) Bang ble født.Antonette Bang ble gift 16.11.1874 i Albert Lea, Freeborn Co., Minnesota med Edvard Ingebretsen Knatvold (f.1851 på Auche i Hurum). Så langt jeg har klart å sortere ut fra ulike kilder under Familysearch ble Antonette født rundt 1854. Antonettes far het Ole (Jeremiassen?) Bang. Morens navn er litt diffust i kildene, men Oline/Olive/Olava synes å stå fram. Iflg. US census 1900 emigrerte Antonette i 1870.Den mest sannsynlige kandidaten til Antonettes far i Norge er Ole Jeremiassen (f. 1835 i Bagn i Valdres - faren het Jeremias Haldorsen) som i 1865 bodde på Størodden i Ådal sammen med kone Gjertrud (24) og datter Anna Marie (1). Ole Jeremiassen m/familie emigrerte i 1873. I 1900 er Ole Bang (definitivt) å finne som enkemann i Moscow Twnship, Freeborn Co., MN.Ut ifra Ole's sivile status i 1865 og hvordan de øvrige opplysningene faller sammen, har jeg den tanke i min mage at nevnte Ole Bang definitivt var faren, men at Antonette ble født utenfor ekteskap eller alternativt, at konen i 1865, Gjertrud Timansdatter var #2 i rekken. (Gjertrud Timansdatter var uansett for ung i 1854 til å være mora til Antonette).Kan noen hjelpe meg her?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk til Anne og Anne-Lise for de ekstra opplysningene!Dette ble virkelig liten nøtt! Etter å ha fundert over hva kildene egentlig kan bidra med er jeg nå ganske sikker på at Tonette Olsdatter f.1854 i Bagn er den jeg lette etter!Kjernen i problemet lå i at navnebroren til Antonette/Tonettes far (altså Ole Bang#2) bodde bare et par titalls km fra Albert Lea hvor hun og ektemannen, Edvard Knatvold, giftet seg. De bodde faktisk i Hayward noen år også på 1880-tallet og det ligger enda nærmere Moscow Twnsh hvor Ole Bang#2 bodde med sin kone Gjertrud (Gertie) i 1880. Samtidig bodde Antonette/Tonettes foreldre et par gode dagsreiser unna, nemlig i Preston, Trempeleau Co., Wisconsin. Spesielt er det jo at begge 'Ole Bang' kom fra Sør-Aurdal!Det er lett å la seg forvirre!Et, for meg, viktig poeng for at Ole Bang#2 i Moscow Twnsh ikke er Antonette/Tonette's far, er at hverken han eller kona, Gjertrud, er nevnt som faddere for barna som ble født og døpt i Hayward. Fadderne som nevnes er utlukkende fra ektemannens familie (Knatvold) og/eller naboer/venner.Et annet punkt som kan holdes fram er at Ole Bang#2 og kona ikke insisterer på Bang som etternavn så seint som i 1880. Da er de er å finne som Ole og Gertie Johnson i Moscow Twnsh.Freebron Co.Antonette/Tonettes far, derimot bruker 'Bang' aktivt allerede ved emigrasjonen i 1868. Et navn datteren også var kjent under da hun giftet seg i 1874.At morens navn også passer bedre til de opplysningene som finnes i amerikanske kilder er også et poeng.Det ble mange detaljer, men jeg tror vi kom i mål!Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.