Gå til innhold
Arkivverket

[#78863] Noen s. kjenner til foreldrene til Thor Hansson Børtvedt, Stord, f.1722 ?


Gjest Svein Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Tislevoll

Noen som kjenner til Foreldrene til Thor Hansson Børtvedt/Bortvedt/Børtveit, Stord (1722 - 1791) ? . Han fikk skjøte på bnr.2 Børtveit i 1767. Var gift med Cecilie Baltzersdtr. Børtvedt (1737 - 1816).V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har også prøvd å finne foreldrene hans, men de er kanskje ikke fra Børtvedt. Har også problemer å finne ut hvor og når sønnen Baltzer er født. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Et lite tanke eksperiment. Regner med at mor til Thor heter Brita etter navnet på barna. Det er en Tore Hanson f.1724 i Kvinnherad med foreldrene Hans Toreson og Brita Olsdtr. Dette kan selvfølgelig være helt på jordet, men kanskje verdt å se på. Mvh Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Johan Arthur,Bra forslag det, jeg såg også over den skanna kirkeboken for Stord, fant alle unntatt Baltzer der ja. Såg det var ein Peder Schaar som var fadder til flere av barna ved dåpen, så kanskje jeg skal lete i kirkebøker eller bygdebøker for Tysnes under gården Skår, får se der og kanskje på gården Skår i Austevoll. Om ikke han er der, så kan vi se mer på han i Kvinnherad ja.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Peder Schaaar er f. på Mehammer, Stord 1731 og døde i 1773 på Skår, Tysnes. Det er flere av faddrene som er fra Mehammer, men fant ingen i Tysnes boka som kunne kobles til denne Thor Hanson Bortveit. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Takk, vi får vel en løsning på det snart. Må vel sannsynligvis være et slags slektskap mellom folka på Mehammer og Thor Hansson, siden det er mange fadrer derfra. Kommer til å lese det meste av kirkebøker fra mange kommuner etter hvert og da kan jeg plutselig komme over noe som kan oppklare det helt. Får vi løst dette kan vi vel komme over hundre år lenger tilbake enn nå kanskje. Du leser vel også, så da finner vi vel noe.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg har foreløpig ikke funnet noe som tyder på slektskap mellom Tor Hansson og folket på Mehammar.Peder Olson Skår er sønn av Ola Nilsson Mehammar (ca 1685 - 1760). Det er skifte etter Ola 5 juli 1760. I følge gardssoga for Stord side 58, skal kona hans hete Brita Hansd. og hun døde '1648'. Det skal sikkert bety 1748. Men i skiftet 1760 heter kona hans Siri Pedersd, og hun er også kona hans 1747.Bygdeboka for Stord er ganske ufullstendig og ikke spesielt pålitelig. For eksempel står det i bygdeboka at Ola og Brita har sønnen Hans som har sønnen Jens. Denne Hans står ikke i skiftet etter Ola Nilsson, og Jens Hanson var fra Epland på Tysnes. Det kan se ut som om bygdeboka bytter om konene til Ola Larsson og Ola Nilsson Mehammar og ellers roter en del.Ola Nilsson Medhammar har barna Gjertrud ca 1727, Peder ca 1725, Kari ca 1726, Sofia, Brita ca 1740?, Nils ca 1741, Sæbjørn ca 1742, Anna døpt 2 juli 1747 og Anna ca 1757. Det er så pass stor aldersspredning på barna og at det godt kan tenkes å være to ekteskap. Brita Olsd. blir gift 1760 så hun bør være født senest 1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei og takk for opplysninger Norodd !Er endel feil og mangler i Stord bygdebok, ja. Er jo ikke nummerert heller, så det er vanskelig å finne frem. Har skrevet en hel del med blyant i margene i boken om barn som mangler og andre ting. Det som er bra med boka er at det er mange opplysninger med ellers om folk. Men får håpe det kommer oppdatert bok (bøker) med tiden, men hjelper godt nå når kirkebøkene er lagt ut på nettet.V.h. SveinTor Hansson har jeg i mi slekt i rett linje bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til orientering så er Børtveit og Skaar også gårdsnavn på Osterøy, Hamre. Bare for å nevne det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Svein :-) Svarar deg her eg, på ditt spørsmål om slekta mi.Ja, Sara var syster til bestefar, men ho heitte Aan/Aanensdtr. ikkje Aadnesdtr :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Mariann :-)Ok, Gustav var bror til min bestefar. Takk for korrigeringa, har skrive det opp, så kan jeg rette navnet på bryllaupsbilde av Gustav og Sara. Gustav sitt fyrste barn heitte vel Arne og var oppkalla etter Aanen. Var han og Brita f.1914 fra det ekteskapet.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Vart i stuss då du skreiv om at dei hadde ein son før dei fekk Brita. Eg har alltid høyrt at dei fekk berre henne, no har eg sjekka og dei gifta seg i mai 1913, Brita vart f.i mars 1914, Sara døydde i 1916.Sikker på at denne Arne ikkje vart fødd av kone nr.2?Han gifta seg på nytt i 1918.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Mariann !Har sett etter i Stord bygdebok, der står det at far til hans andre kone heitte Arne, så da er det hans andre kone Marta Arnesdatter Eldøy f.1887 som var mor til Arne, ja. Han var førstefødte i det ekteskapet og døydde ca. 2 år gml (dei fotograferte han i kista). Han var vel da fødd i 1919 og barn nr.2 Mathilde i 1920. Har trodd det var første ekteskap fordi det stod førstefødt på fotografiet, men er førstefødde i andre ekteskap då, ja.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.