Gå til innhold
Arkivverket

[#78867] Skifte etter Ole Godskalksen Storebø Ac7a 1757-69 fol 135 (Lysekloster)


Gjest Jostein Børnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Børnes

HeiJeg har problemer med å få lest dette skiftet pga liten og utydelig skrift. Kan noen hjelpe til med å få lest detaljene i skifte etter Ole Godskalksen?Setter stor pris på lesehjelp.mvh, Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ikke enkel den, men jeg synes jeg kan lese følgende navn.Avdøde Ole Godskalksson og hustru Kari? Torbjørnsdtr.Barn:1: Godskal Olsson (boende i Bergen?)2: sønn Ole Olsson3: datter Anna? Olsdtr. 36 år.4: datter Marita??? Olsdtr.Så står det noe om første ekteskap? Trolig er de 4 over fra det.5: Torbjørn OlssonEr det noen andre som klarer bedre?Jeg har endret bilde litt, mørkere skrift. Last ned bilde så kan det forstørres i Bildebehandlingsprogram.

bilete9527.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei Kjell-Arne , og mange takk for svaret.Nei dette var veldig vanskeligt - eg har noenlunde det samme som deg dvsOle Godskalksen og enka Mari Torbjørnsdatter(etter noe frem og tilbake tror jeg det er Mari og ikke Kari)Barn:Godskalk Olsen gift og boer i Bergen/ Ole Olsen gift og boer på Storebø?/ Haktor Storebø/ Anna Olsdtr 36 år med verge broren Ole OLsen/ 2 datter Marita Olsdtr er enke på Storebø/, og på den annen side den sal.? (qvinde i første ekteskap eneste sønn Torbjørn Sjursen ugift?fra første ekteskap)De fem første ser ut til å være fra dette ekteskapet mellom Mari? Torbjørnsdtr og Ole GodskalksenDet er noen detaljer her eg ikke får tak i.Andre synspunkter?mvh,Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Torbiørn Siursen er stesønn til Ole Gotskalksen, ifølge bygdeboka. Det står ikke så mye mer der enn at Torbiørn ble gift der, og at en datter (ikke navngitt) ble gift med en Michel Jørgensen.Ut fra de opplysningene som nå er ledet ut av skiftet ser det ut som denne familien har kommet fra Kvinnherad. Da finner vi Mari Torbjørnsdtr gift med Sjur Knudsen Bondhus i 1726 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=110&filnamn=KVIGDE&gardpostnr=252&merk=252#ovre>Lenke og med Ole Gotskalksen i 1732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei Lars,Takk for et interessant innlegg.Det er jo vesentlig å vite opphavet til personene, og med de navnene det her er snakk om så var det vel et av to(Kvinnherad eller Strandebarm).Punktet om Ole Godskalksen Storebø(mener å huske at det er nr 99 i Austevoll bygdebok,Østervold Sokn) kan da skrives om til å bli mer forståeligt enn det som nå står i boka mvh,Jostein Børnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.