Gå til innhold
Arkivverket

[#78872] Hans Hansen ca 1860 og Marie Torstensen ca 1863. Skien


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Er det noen som kan hjelpe meg med denne familien. Hans Hansen og Marie (Hansen) Torstensen. Leter etter barnas fødsel og dåp, og foreldrenes oppkomme. Sønnen Hermand Olaus, hans mor Else Marie Olsdatter, hun må hun være død før neste barn, Torsten Mathias 13 nov 1886.som har moderen Marie Torstensen.Har lett etter vielsen til disse men uten resultat, finner heller ikke dødsfallet til Else Marie Olsdatter.Her er lenke til første barnet. Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skien, Ministerialbok nr. 9 (1878-1890), Fødte og døpte 1883, side 50. Permanent sidelenke: LenkeFolketelling 1900 Skien.Dette blir veldig rotete, men kan ikke lage lenke til denne siden. 1555 Skien 35 25 Arbeidergade 7699 1 Hans Hans. m b hf g Træsliperiarbeider 1860 Valebø Brb n s 7700 Marie Hans. k b hm g Husmor 1863 Saude Telm. Brb n s 7701 Hermand Olaus Hans. m b s ug Skotøifabrikarbeider 1884 t n s 7702 Torsten Mathias Hans. m b s ug Træsliperiarbeider 1885 t n s 7703 Isak Hans. m b s ug Søn 1887 t n s 7704 Otto Hans. m b s ug Søn 1889 t n s 7705 Inga Marie Hans. k b d ug Datter 1891 t n s 7706 Aksel Hans. m b s ug Søn 1894 t n s 7707 Valborg Hans. k b d ug Datter 1896 t n s 7708 Martha Hans. k b d ug Datter 1898 t n s 7709 !! Hans.* k b d ug Datter 11.09.1900 t n s udøpt pige 7710 x Hans Martin Jons. m b el ug Papirfabrikarbeider 1880 Skåtø Brb n s.Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke fra 1900 tellingen til familen her fra RHD. Kommer ikke inn på digitalarkivets tellinger i kveld: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til deg Gunn.Ja, jeg så også at det var umulig å komme inn i går. I dag er det greit igjen.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bra Bjørg! Ser at Hans Hansen skal være f. ca 1860 i Valebø. Her står det litt om Valebø i Skien og hvilket område dette hørte til før i tiden: http://no.wikipedia.org/wiki/ValebøKan hende det i kirkebøker for Holla eller Gjerpen kan være mulig å finne hans dåp?Kan lete litt .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en mulig kandidat? Født i Holla. Telemark. LenkeSer at Isaknavnet finnes i denne familien i alle fall, men det bør sikkert sjekkes nøyere.Får ta en titt i kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til denne Hans Hasen i kirkebok for Holla. Se nr. 73: LenkeDa spørs det om det går an å finne en vielse i området?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk til dere to.Her har jeg fått nye opplysninger.Må se nærmere på dette i morgen.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ble litt usikker nå med hensyn til ca fødselsår på foreldre til Herman Olaus. Ved dåpen oppgis alder på foreldre: Hans Hansen og Else Marie Olsdatter til 1851 og 1853? Det avviker litt mye fra opplysninger i folketellinger om Hans Hansens ca f. 1860?Her må nok bedre leting til?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer faktisk på om det kan være to Hans Hansener som begge har vært gift med en Else Marie Olsdatter. Ta en titt på denne sagarbeider i 1875 tellingen: LenkeDette paret passer med alder oppgitt på foreldre til Herman Olaus og oppgitt alder ved dåp 1883?Kan det tenkes at familien i 1900 -.tellingen med Hans Hansen der er en helt annen familie? Dette var ganske merkelig. Får lete bedre her.:-)Den Hans Hansen som er født ca. 1860, kan ikke være samme mann som er gift før 1875 tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Denne Hans Hansen f. i Solum 1851 passer bedre med oppgitt mann gift med Else Marie Olsdatter i 1875-tellingen, og paret som fikk en sønn Herman Olaus i barndåpen som du har lenke til i 1. innlegget?LenkeKan hende det går an å finne vielsen mellom Hans Hansen og Else Marie Olsdatter i kirkebøker. Da vil vi vel finne alder på ektefellene og muligens fedres navn.Får prøve å lete i samme kirkebøker der dåpen er ført.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Det er en Hans Hansen født 1851 i Solum som gifter seg i Gjerpen 18/7 1875 med Elise Marie Olsdt født 1854. Vielse nr 19 LenkeDe passer med foreldrene i dåpen til Hermand Olaus.Merklig at Hans Hansen er oppgitt med fødselsår 1860 ved alle de andre barnas dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fant denne vielsen, Anne. Men jeg tror fortsatt det må dreie seg om to forskjellige par-Se på 1875-tellingen , der tror jeg det er samme på som gifter seg . Hans Hansens slder og oppgitt fødested passer ikke med familien i 1900-tellingen.Det hadde vært interessant om vi kunne finne flere barn av paret som giter seg 18/7 1875. Bruden kalles Elise Marie Olsdatter og Else Marie i 1875 telling, Likevel tror jeg det må være samme dame.Mener jeg fant hennes dåp i kirkebøker med en overstrykning om at hun var døpt et annet sted, kan se om jeg finner dette igjen.Får lete grundig her, for det må være feil et eller flere steder :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om ikke dette er den Hans Hansen f. 1851 i Solum som Anne har funnet vielsen til 1875.LenkeFar navnet var nevnt Hans Olsen, men denne moren er enke i 1865-tellingen. Må i så fall underslkes bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei til dere.Så flinke dere er.Har også gått igjennom dette.I telling for 1900, står Hermand Olaus 1883 som deres barn.Hadde det hvert hans barn, så pleier det å stå.Kan det være to Hermand Olaus født omtrent på same tid ??Har også sett dette med årstalla på foreldrene.Skal lete mer i kirkeboka, etter en Hermand Olaus til og vielsen til Hans Hansen og Else Marie Olsdatter.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei. Her er det noe.Født Jonas Bernhard 1885 nr 8. Foreldere: Arb. Hans Hansen 1851 og Else Marie Olsdatter 1853, bosted Bakken, Skien.Når Hermand Olaus ble konfirmert, var også bostedet Bakken.Så her er det tydeligvis feil foreldre.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Ikke feil foreldere til barnet, men di samme foreldrene som Hermand Olaus har, så her er det nok to forskjellige par.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Her har jeg nok funnet den rette Herman Olaus. Konfirmert: Nr 4.Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skien, Klokkerbok nr. 7 (1891-1900), Konfirmerte 1898, side 238. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da har du nok funnet rette Herman Olaus, og da var det altså en annen med samme navn f. samme år med farsnavn, likt.Den Hans Hansen som var gift Med Mari eller Margit Thorstendatter passer jo på familien i 1900-tellingen. Vil tro at alle barna hadde samme mor, og som du sier ville det vel ellers stått hans sønn i tellingen.Tror saken er løst da :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Ja det var greit å få det riktig.Har ikke funnet fødselen og dåpen til Herman Olaus i Skien, ved konfirmasjon står det at han er født der. Ei heller ikke vielsen til Hans Hansen og Marie Torstensen.Hadde jeg funnet den, så hadde deres federe kommet frem. Ser at du har funnet en kandidat (Fødsel Hans, i innlegg nr 8).Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Dåp til Hans Hansen i Holla. Se dåp nr. 73- LenkeFar Hans Larsen , mor Inger Gurine Isaksdatter, Osdalen. Hans f. 8 juli, døpt 19 aug. 1860.Det er samme som Hans i innlegg nr. 8.Holla hører til Skien. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Fint takk. Ser at det står Valebø på hans fødselsted på 1900 tellinga. Da hører Valebø til Holla på den tia da!!Ser at mor til Hans, heter Isaksdatter, og den ene sønnen til Hans heter også Isak.Da er vel dette rette person skulle jeg mene.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.