Gå til innhold
Arkivverket

[#78873] Malene Andersdtr. Loddefjord/Myhren,Askøy HO. 1730-1795. Hvor kom hun fra?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til å finne opphavet til Malene Andersdtr. 1730-1795. Da hun giftet seg i Askøy 10.10.1751 med Rasmus Christophersen, står hun oppført med Loddefjord som gårdsnavn. De bodde i Loddefjord til ca 1768, da de flyttet til Myhren v/Alvøen. Rasmus Christophersen 1724-1788 var fra Torheim i Gloppen. Malene er ikke blant konfirmantene i Askøy mellom 1743 og 1748. Jeg finner henne ikke døpt der, ei heller i databasen over døpte i Domkirken i Bergen 1719-1780. Askøy tilhørte Domkirkesognet frem til 1742. Blant fadderne ved barnedåpene til barna deres finnes en Anders Larsen, Loddefjord. Jeg trodde en stund det kunne være hennes far, men han var født ca 1713 og giftet seg som ungkar i 1737 med en Kari Olsdtr. Likeså finner jeg en Ole Andersen Strusshavn 1709-1775, som jeg tenkte kanskje kunne være en bror. Han var gift med en Siri/Sigrid Torbjørnsdtr. som også var fadder. Ole Andersen var sønn av Anders Olsen Strusshavn 1670-1753 og Guri Iversdtr. Men jeg har ikke kunne finne at de fikk en datter Malene. Ser vi på barna til Rasmus og Malene så får de en sønn Christopher (farfar), datter Christense (farmor), sønn Anders (morfar) samt døtre Marthe x 2 og Kari/Karen x 2. Jeg vil derfor anta at Malenes mor enten het Kari eller Marthe.Er der noen som har vært borti denne familien, og som sitter med informasjon om hvor hun kom fra? Jeg ser jo ikke bort fra at hun har kommet fra samme området som ektemannen Rasmus. Ytterligere 3 søsken av Rasmus slo seg ned i området. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at noen kan bidra til å finne svaret på hvor Malene/a kom fra.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.