Gå til innhold
Arkivverket

[#78875] Familysearch - Indeksering av skiftekort/tinglysningskort


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Familysearch skal indeksere skiftekortene (som jeg er vant med å kalle disse kortene), eller tinglysningskort som de kaller dem.Se LenkeProsjektet er startet i løpet av den siste måneden.Noen som vet mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fra Riksarkivets side kan jeg informere om at vi har kontaktmøter med GSU (Genealogical Society of Utah), der blant annet digitalisering av skiftekort har vært diskutert.I dette prosjektet baserer GSU seg på si mikrofilming av skiftekortene fra ca. 1950. Vi har frarådet GSU å gå i gang med et prosjekt med digitalisering av skiftekort basert på mikrofilmene, fordi en god del skiftekort har blitt til etter filminga. Dessuten er det i noen tilfeller gjort tilføyelser på eldre skiftekort. Vi registrerer da at GSU likevel starter opp dette prosjektet.I Arkivverket arbeider flere statsarkiv med å utarbeide register til skifteprotokollene, dog begrenset til opplysninger om arvelatere. Disse registrene skal legges ut i Digitalarkivet med lenke til de aktuelle skiftene.Planen er videre å skanne skiftekorta og koble dem opp mot registrene, fordi det vil være en stor og tidkrevende oppgave å registrere alle opplysninger fra skiftekortene (etter våre anslag er det minst 400.000 skifter som er skanna fra mikrofilm). Men foreløpig har vi ikke kapasitet til å skanne skiftekorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Takker for info.Håper de i Arkivverket som indekserer på arvelater leser selve protokollen og ikke bruker skiftekortene. Det mangler fremdeles kort for skifter, bla fordi det ikke alltid er lett å se når et nytt skifte begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg er enig med Geir. Skiftekortene er jo ikke en primærkilde, og det kan være glemte skifter, samt feil som skrivefeil og tolkninger. I innlegg 2 kommer det frem at arkivverket utarbeider register til skifteprotokollene, er det noen plan for når disse kommer, hvem som kommer først o.l? Det er greit å vite slik at ikke andre som registrer på privat basis ikke registrerer det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I Riksarkivet arbeider vi med skiftematerialet som finnes hos oss (egentlig hos Statsarkivet i Oslo), dvs. Oslo, Akershus og Østfold. Vi er enige i at det ville gitt best resultat om vi tok utgangspunkt i skifteprotokollene, men fordi arbeidet er utført som ekstraoppgaver av medarbeidere som ikke behersker gotisk skrift (noen gjør nok det, dog), har vi tatt utgangspunkt i skiftekortene.Arbeidet i de andre statsarkivene har jeg ikke konkret oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.