Gå til innhold
Arkivverket

[#78877] Hjelp med skifter, Halvor Carlsen Linløkken, Rygge 1764


Gjest Adam Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Adam Nilsen

Hei,Jeg er ikke så erfaren med skifter og lurer på om noen kan hjelpe meg. Ifølge bygdeboka for Rygge ble skiftet holdt for en av mine aner, Halvor Carlsen Linløkken, 24. nov 1764. Først og fremst vet jeg ikke hvor skiftet ble holdt, men jeg vet at han bodde og døde i Rygge. Jeg bladde gjennom skannet skiftemateriale på Digitalarkivet--både Mellom og Øvre Borgesyssel prosti, men da finner jeg årstaller som går fra 1762 til 1768 til 1765 osv. Da jeg fant stedet der 24. nov 1764 skulle stå fant jeg ingenting. Det var frustrerende og jeg lurer på om jeg gjør noe feil.Jeg hadde tenkt meg, 'Dette blir lett siden jeg vet datoen skiftet ble holdt på!' men det var det dessverre ikke.Er det noen som har noen råd til meg?Takk på forhånd, Adam i San Francisco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

For det første har du nok sett i feil skifteprotokoll. Du har lett i 'geistlig', og det er vel mest trolig at Halvors skifte finnes under 'verdslig'Og jeg tror kanskje at skiftet skulle vært under Moss sorenskriveri, og der finnes ikke skifteprotokollen digitalisert. Det er mulig de ikke er ferdige med dette arbeidet, og at den kommer senere Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg tror skifteprotokollene for Moss lå på amtsarkivet når det brant, så de finnes nok ikke lenger. Der lå protokolller helt fra 1689.Men det er mulig at overformynderiruller er bevart for denne perioden det søkes etter, men de har litt anderledes info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.