Gå til innhold
Arkivverket

[#78889] Kompliserte søskenbarnsforhold i Vågå, 1668


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

17/12 1668 ble Tord Amundsen Harildstad stevnet for leiermål med sitt søskenbarn Guri Jonsdatter. Unge Tord Bjølstad møtte på hans vegne og Sten Lien på hennes. De hadde for 6 år siden unnveket fogderiet pga. forseelsen. Tord Amundsen var nå på Morstad verk nordenfjells og Guri på fiskeleiene. Tord Bjølstad og Sten Lien var deres søskenbarn, og underga seg på deres vegne dom. Domsslutningen mangler (det mangler ett eller flere blad i tingboka).I flg. Hougen var Tord Amundsen Harildstad sønn av Amund Svendsen Harildstad og Randi Tordsdtr. Bjølstad, som igjen var sønn og datter av h.h.v. Svein Harildstad og Tord Eiriksson Bjølstad. Hvordan Tord (Tordsen) Bjølstad dermed var søskenbarn med Tord Harildstad, virker ikke så mystisk.Det er ikke oppgitt hvor Guri Jonsdatter kom fra, og jeg vet ikke annet om henne enn at faren må ha hett Jon. Men en av hennes besteforeldre må etter hva jeg kan skjønne ha hett Svein Harildstad eller Tord Eiriksson Bjølstad.Sten Lien var sønn av Erland Stensen Lien og Ågot Eriksdatter, som igjen var sønn og datter av h.h.v. en Sten og en Erik. Det kan vel virke som om han må ha vært søskenbarn med Guri Jonsdatter via et besteforeldrepar som IKKE var Svein Harildstad eller Tord Eiriksson Bjølstad.Hverken Sten Erlandsen eller Erland Stensen eier etter det jeg kan se jordegods noe sted, som kunne lette identifiseringen.Er det noen som vet noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette med Halmrast var interessant. På Halmrast dukker det opp en Tor Halmrast. Han skal ha røtter på Doglo i Furnes. Han har muligens også en sønn Guttorm og ei datter Tora. Jeg lager kanskje etter hvert en egen debatt på ham dersom ingen andre gjør det før meg.Jeg skal ut og sprøyte. Så får vi nye kalkuner i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Når det gjelder opphavet til Guri Jonsdatter, så er det altså aktuelt å kikke blant barnebarna til Tord Eiriksson (Bratt) Bjølstad (c1545-c1620) og Mari Guttormsdatter. Deres datter Ingrid og ektemannen Johannes Knudsson Hjelle hadde datteren Guri Jo(han)nesdatter Hjelle, men denne Guri er rent for gammel. Ingrid's søster (?) Kari Tordsdatter var g.m. Jon Sjugurdsson Holen, og disse kan ha hatt barn f. rundt 1625/1630. Kan den 'besovede' Guri være datter her ? (Kari har jeg riktignok også sett ført som datter av Tor Lauritsen Bratt på Bye i Veldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Dette er vel ikke til noen hjelp, men har tatt en kikk i Boka om land b.3.Iflg landkommisjonen av 1661 eide Svend Harildstad 3 skin Nordre Halmrast. Guttorm Bratts arvinger - på Øystad - eide 3 skinn.(Ellers er det en tidligere forbindelse til Lom ved at Asbjørn Olsen. på N. Halmrast fra ca. 1622, eier 5 skinn i Ellestad i Lom - oppgitt ved skifte etter kona Ragnhild Halvorsdtr. i 1663. Asbjørn eide 1524 også i Klæstad på Hadeland. Ragnhild første mann het Jon d.ca 1616.)Tord Halmrast var på Søndre Halmrast - oppført der 1624 og i 1540-årene. Eide i 'Doble' i Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(7:) Amund Harildstad's svoger, kranglefanten Guttorm Tordsson Bratt (1577-1665?) på Øystad i Søndre Land, skal etter mine notater (fra Hougen ?) ha vært i live i 1661. Kan det likevel være hans arvinger som er omtalt i 1661, som eiere av 3 skinn i Nordre Halmrast ? (Mao. at Guttorm var død før 1661 ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Til (6):Kari Torsdtr. gift med Jon Syversen Holen hadde følgende barn:Ingrid, Ingeborg, Ingeborg og Tora.Dette ifølge skifte etter avdøde John Syversen på Holen i Vågå den 4. oktober 1665. På skifteseddelen står det om gjenlevende enke Kari Torsdtr. at hun var 'f. Bjølstad'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå har jeg de eldste skiftekortene for Bjølstad, Lien og Holen. men jeg kan ikke se at Guri Jonsdatter er nevnt.Mulig jeg har oversett noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg lurte også på Jon Syversen Holen og Kari Tordsdtr. f. Bjølstad som foreldre til Guri. Men selv om det ikke hadde vært noe skifte å forholde seg til fra 1665, kunne det uansett ikke stemme, for Guris bestefedre skulle i så fall ha vært hhv. Syver/Sjur og Tord. Men når hun OGSÅ var søskenbarn med Sten Erlandsen Lien, må en av hennes besteforeldre ha vært enten Sten eller Erik (i tillegg til enten Svein Harildstad eller Tord Bjølstad, som hun må ha hatt felles med Tord Amundsen Harildstad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det kan vel virke som at Tord Eiriksson Bjølstads nærmeste etterslekt er rimelig godt utredet, mens Svein Harildstads etterslekt kanskje er mindre godt kjent?En annen ting man kan ha i tankene er at det av og til er slik at en mann er oppgitt å være søskenbarn, men på sin kones vegne, uten at dette sies. Men heller ikke da kommer vi noe nærmere en løsning i dette tilfellet. Sten Erlandsen Liens kone var Gunhild Andersdtr. Kaggerud, datter av Anders Andersen Kaggerud og Ågot Knutsdtr. Holbø. Bestefedrene her er altså Anders og Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Engebret Hougen har nemnt dette syskenbarntilhøvet i artikkelen ”Av Haulde-ætt” (om List-ætta) i Norsk Slektshistorisk Tidskrift band 13.Side 329 nemner han at Amun Sveinsson Harilstad f.1591 d.1670 var son til Svein Arnesson Harilstad og gift med Randi Torsdotter Bjølstad. I samband med sonen Tor Amunsson nemner han dommen i 1668 og leiarmålet med syskenbarnet Guri Jonsdotter. Han skriv ”Det fremgår herav at Svend Arneson Harilstad må ha hatt enten en sønn Jon, eller en datter gift med Jon, for slektskapet kan ikke under nogen omstendighet ha vært gjennom Tords mor fra Bjølstad. Nogen Jon, der kunde være far til Guri, har det imidlertid ikke vært mulig å finne.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(14) Takk, da kommer vi kanskje ikke lenger med dette - skjønt Hougen visste ikke alt, han heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.