Gå til innhold
Arkivverket

[#78891] 'Kryss' ved navn - fotnoter?


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Hei!Hva betyr det når det står et kryss under et navn, slik som det f.eks. gjør ved ganske mange navn på denne kirkeboksiden: LenkeDet _kan_ selvsagt være et kors som betyr at barnet er dødt, men det har jeg vanskelig for å tro, for det står også kryss ved nr. 49 som levde opp, giftet seg og fikk svært mange barn. Er krysset en slags fotnote eller sluttnote? Hvor finner jeg forklaringen?Håper noen kan opplyse meg (=Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Og hvis en blar litt videre i boka er det også anmerket med 2 kryss noen steder, så død betyr det antagelig ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Det er noe annet rart her: bare noen ganske få av fødslene er merket som 'ekte' (se t.h.). Har presten regnes seg ni måneder bakover, eller er det en annen forklaring? At det er Rikshospitalet skulle ikke gjøre noen forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(3) Mener å ha lest en gang at det ved Fødselsstiftelsen ved Rikshospitalet ble tatt hånd om veldig mange 'piger'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kan muligens være når det er bedt om bekreftelse for dåp (attest)? I forbindelse med konfirmasjon mm. Bare en ide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

x kan kanskje vere ei kode for ulike ting, nokre gonger ser det ut til at presten har sett x i samband med oppteljing av ulike slag.I ei kyrkjebok for Vefsn [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16544&idx_id=16544&uid=ny&idx_side=-62>Lenke ser det ut til at x i merknadsrubrikken er brukt for å markere at barn er uektefødde. Namna med x har så, truleg i ettertid, fått påskrifta 'uægte'. I jamføringsregisteret i same kyrkjeboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Innlegg 4 er så vidt jeg vet korrekt, og dette er grunnen til at det er så mange uektefødte barn i Rikshospitalets kirkebøker. Dette med attest høres ikke så dumt ut, nei (=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Bare en unnskyldning til Svein Arnolf Bjørndal for at jeg skrev navnet fil. Beklager så meget, jeg vet jo så godt hva som er det riktige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.