Gå til innhold
Arkivverket

[#78900] oppslag, bakke, vest agder


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Svaret er JA,han er nevnt på side 131 bind 1.døpt 1751,begravet 9.4.1829.Gift 8.1.1796 med Marte Pedersdatter Espelund,død på Hamar i Gyland 1861. 5 barn.Jeg har hundrevis av Bakkebøkene på lager-så løp å kjøp ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15865&idx_id=15865&uid=ny&idx_side=-183>Lenke Permanent bildelenke: Lenketrolovelse mai 1781, atlak olsen, er da ikke identisk med konfirmanten i innlegg 1, som jeg hadde håpet, dette paret bor nemlig i 1801 i Mong, Eigersund. Hvem kann denne fyren fra Bakke være da, bosatt i Skibeli ved ekteskap? Kanskje du har et tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Lenken i innlegg 1 viser at soldat og ungkar Atlak Olsen Skibbelie af Bakke sogn gifter seg 29. juni 1781 i Sokndal (trolovet 18. mai), med piken Berte Jansdatter Mong. Gifte........ (?) er af 24. febr. 1781. Caution. Hans Jansen Mong og Ole Atlaksen Watland af Hitterøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Lenken i innlegg 1 viser at soldat og ungkar Atlak Olsen Skibbelie af Bakke sogn gifter seg 29. juni 1781 i Sokndal (trolovet 18. mai), med piken Berte Jansdatter Mong. Gifte........ (?) er af 24. febr. 1781. Caution. Hans Jansen Mong og Ole Atlaksen Watland af Hitterøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Forloveren Ole Atlaksen Vatland i 'Hitterø' kom opprinnelig fra Øksendal i Bakke sogn. Han var født omkring 1725 og var sønn av Siri Jørensdatter Lunde og Atlak Stålesen Øksendal. Ole bodde selv en tid i Sokndal men kom senere til Tele under Ystebø i Hidra sogn og til slutt til Vatland ved Berefjord i Hidra sogn. Det er mulig at Atlak Olsen kan være Ole Atlaksens søstersønn Atlak Olsen Jødestøl, døpt 27.05 1756 og sønn av Signe Atlaksdatter Øksendal og Ole Johannessen Jødestøl. Denne Atlak ble tidlig foreldreløs, moren døde 1758 og det var skifte etter faren i 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takk, dette er interessante opplysninger jeg vilk titte på etter jobben i kveld. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jan H:: har du søskenflokken til denne Atlak Olsen? Vet du hvor søskenflokken vokste opp og hvor barna kan finnes konfirmert? Kan nok bli vanskelig å si bestemt om dette er rett person, men det høres jo ikke urimelig ut.Vet du forresten hvor forloveren Ole Atlaksemn bodde i Sokndal den tiden han var der? Gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Atlak Olsen Mongs barn het Sille Kathrine f 1786 og Karen Serine 1793 (vet ikke hvor de er døpt). Kanskje Sille da er oppkalt etter Signe Atlaksdatter? Men bare en tynn hypotese så klart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

1,Johannes Olsen Jødestøl,døpt 19.1.1749.Han overtok bruket på Jødestøl.2.Jens Olsen vestre Tonstad,døpt 29.9.1752,gift 15.7.1786 med Todne Jakobsdatter vestre Tonstad. 3 Atlak Olsen ,døpt 27.5.1756.Ikke flere barn.Er vel døpt i Bakke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til 11) Ole Atlaksen giftet seg med enken etter Peder Hansen store Omdal i Sokndal. Hun het Martha Johannesdatter og kom fra Øksendal i Bakke sogn. Hun var faktisk søster til den Ole Johannessen Jødestøl som jeg nevner i innlegg 9) og det var følgelig to søskenpar som giftet seg med hverandre. Barna til Martha og hennes første mann finner du hos Wisted under gården store Omdal: http://www.wisted.net/aettesoge/s-omdal.htmOle Atlaksen og Martha Johannesdatter bodde noen år på Steinberg i Sokndal og deres datter Siri er døpt derfra 12.03 1755. I tillegg hadde de sønnen Andreas døpt 16.07 1760 fra Ystebø i Åna-Sira (Hidra).PS: Ole Atlaksen hadde også en søster Adlaug Atlaksdatter som i 1752 ble gift med Ansten Anstensen Tellenes i Sokndal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det må være en grunn til at forloveren til Atlak Olsen i 1781 er nettopp Ole Atlaksen Watland fra Hitterøe, som altså ifølge skiftet ikke har en sønn Atlak. Man har tenkt seg at dette kanskje kunne være faren til Atlak Olsen som bosatte seg i Mong. Det synes jo å ikke kunne stemme. Ergo må han ha hatt en annen rolle i forhold til Atlak Olsen ved hans ekteskap i 1781.Jeg syns det er forhold i de opplysningene som blir gitt i innlegg 9, som tyder på at Atlak kan være dattersønn til han Ola Watland.Jeg bringer videre disse opplysningene til 'rette vedkommende', så kan man låne bygdebøkene og studere nærmere selv.Det som jo skulle ha vært interessant og av betydning, var å finne konfirmasjonen til den Atlak Olsen f. 1756 som er nevnt i innlegg 9. Vokste han opp hos en onkel eller tante, tro, og i tilfelle hvor? kanskje hos onkel Ole Atlaksen på Hidra. har ikke funnet han konfirmert der. Er han f.eks nevnt i skiftet etter faren i 1766, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Sigbjørn (13):Jeg finner Johannes konf. 1765, Tonstad, og Jens konf. 1770, Tonstad, men finner ikke Atlak konfirmert noe sted i Bakke sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fant nå døtrene Sirene Chatrine og karen Sirene døpte i 1784 og 1786 på Hidra, henh.vis:Sirene Chatrine døpt 01.02.1784, Berkedal, på Hidra.Karen Sirene døpt 27.08.1786, Ulland, Hidra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Skal være Beckedal, ikke Berkedal.de fikk også en sønn Ole i august 1781, født i Mong (vel under Gyland, som hørte til Sokndal), og døpt i Sokndal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Hei Sigbjørn Sandsmark!Jeg kunne være interessert i å kjøpe bygdeboken om Bakke. Hva omfatter den, hvor mye koster den -- og hvordan går jeg frem? Kan du besørge forsendelse til Frankrike?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

(20) Min E adresse: sig-san krøllalfa frisurf.noPris 900,- NOK. porto.' for 2 bind.Omfatter gamle Bakke kommune,fra Skregeli i nord på vestsiden og Stangborli på østsiden. Den nordlige del av kommunen som nå tilhører Sirdal er omtalt i 'Sirdalsbøkene' har også bøker for Nes nå Flekkefjord-Gyland er også tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.