Gå til innhold
Arkivverket

[#78907] Borgersønn


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Ottesen

Det betyr vel rett og slett at han var son av ein handelsborgar, med rett til å drive med kjøp og sal. Med utgangspunkt i ein kjøpstad.Heilt konkret var vel denne personen son av Lars Grøn, som det står meir om her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

OK, veldig bra med den linken. Jeg har navnet på konen hans og to døtre. Håper jeg kan spore familien videre.Sønnen hadde gjeld i Bergen, muligens er det en forbindelse dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Lars Grøn var født 1728 i Trondheim og sønn av Erich Jensen Grøn og Anna Steffensdatter Middelfart. Lars Grøn giftet seg med Anna Catharina Reener. Jeg har notert tre barn av Lars og Anna: Hans f. ca 1763, Tina Margretha f. ca 1760 og Ericha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Supert!Dermed var det BINGO for jeg fant at jeg hadde Erik Jensen Grøn fra før. Navnet på søstrene stemmer fra skifte etter Hans fra 1807. Nå er det rett til folketellingen 1801 og se hva jeg kan finne på søstrene.PS: Tina Margretha står i skiftet bare som Margretha - kanskje hun ikke brukte Tina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Det tok ikke lang tid: LenkeEricha Grøn er nok ikke så veldig vanlig ett navn og moren bor hos henne. - se 'yrke' på moren - gammel borgerkone fra Tronheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Ja og Margrethe - her kalt Anne Margrethe bor også på gården. Ugift og 40 år så vi må vel regne med at det ikke ble noe særlig etterslekt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Ja, dette må være riktig familie du har funnet i 1801. Jeg har bare ikke fulgt disse personene så langt frem i mine notater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Det ser veldig riktig ut. Nå burde jeg satse på å finne Andreas Falster sine foreldre, men det var ikke så lett. Han kjøper Grøtøya handelssted så han kan ikke ha vært noen hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Ser ut til at han er sønn av Jakob Jørgensen Falster så da har jeg noe å gjøre resten av kvelden med å skrive inn enda ett laaaaangt slektstre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.