Gå til innhold
Arkivverket

[#78909] Stavanger katedralskole 1883


Gjest Tor Trondsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Trondsen

Dette året ble gymnasiesamfundet 'idun' stiftet ved Stavanger katedralskole. Stifterene var blant annet: Harald Bahr, Tjodolv Jespersen, Ole Aasland, Johannes Orre, Anders Platou Wyller.I forbindelse med et dokumentasjonsprosjekt jeg har blitt dratt delvis inn i, er jeg interessert i bakgrunnen til disse unge herrene, og hva som skjedde dem senere i livet.I noen gamle notater har jeg notert meg at Bahr ble lærer og at Jespersen ble redaktør i avisen '1.mai' men jeg vet ikke om dette stemmer, for jeg noterte selvfølgelig ikke ned kilden til denne informasjonen den gang. (ung, dum og trengte pengene vet dere...)Er det noen som har dem i sitt tre og har noe mer utfyllende informasjon om dem så er jeg evig takknemlig.Tor, Sola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Trondsen

Dette kan godt være rett Tjostolv. Født i 1866 ville han være 17 år i 1883. Peder Klows gate 42 ligger her: Lenke,5.728576&spn=0.002025,0.004812&t=h&z=18Hjertelig takkmvh Tor, Sola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Jeg har bokenOle Kallelid og Leif K. Skjæveland, Kongsgård, Wigestrand, 1999og på side 72 er det litt om starten av Idun. Harald Bahr, Tjodolv Jespersen, og Ole Aasland er nevnt...Anders Platou Wyller tror jeg var senere. APW (b1903, d1940) sine foreldre var Thomas Christian Wyller og Birgitte Platou. Han skrev om 'Kongsgaards Julekomedie' i 'Kongsgaard Skole 1824 - 1924' (Stavanger 1924).Christian Fredrik Wyller i Stavanger vet mer om Wyller familien, så du kan kanskje spørre ham...Fredrik (Idun rundt 1966)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor Trondsen

Hei Fredrik! VI som er involvert i jubileumsprosjektet ønsker å komme i kontakt med deg. Kan du maile meg på 'tuilui att yahoo dått com'?Med vennlig Hilsen Tor Trondsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.