Gå til innhold
Arkivverket

[#78918] Lars Rasmussen Kongshavnbakken, Askøy Hordaland. Hvor kom han fra?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Lars Rasmussen giftet seg som ungkar i Domkirken i Bergen 24.06.1725 med Elen Johannesdtr.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=1328&merk=1328#ovre>LenkeHan er allerede da oppført med Kongshavnbakken/Bachen ved Alvøen som bosted. Og her ble de boende.De fikk i alle fall 9 barn frem til 1745. Gundele, Eli, Lisbeth, Karen Rachel, Eli, Johanne, Mathias og Jochum (tvillinger) Rasmus.Jeg finner Elen/Eli Johannesdtr. død på Bakken 02.07.1770, 74 år gamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved datteren Eli's dåp i 1730 står kona oppført som Eli Oswigen.LenkeEn rask gjennomgang av barnedåpene avslører 5 personer med etternavn Rasmus. blant fadderne. Det er Reile, Rasmus, Rachel, Anne og Marie. Datte kan være søsken av Lars. Kanskje noen drar kjensel på en slik søskenflokk.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hei RuneEg har ikkje funne ut svar til deg, men når det gjelder Lars Ramussen så kan en mulig bror være Peder Rasmussen Kjøkkelvik. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=3453&personpostnr=28944&merk=28944#ovre>Lenke LenkeNår det gjelder Eli Johannesdatter, så kan en mulig far være denne Johannes Olsen Olsvik, men Gundele må vel kanskje være stemor til Eli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svar Oddvar.Ja jeg var inne på tanken med hensyn til Johannes Olsen som far. Det var den mest åpenbare kandidaten dersom opplysningen i dåpen om Olsvik var rett.Nå er vel både Johannes og Gundele død før 1742. Men jeg skal prøve å nøste mer i dettesenere.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.