Gå til innhold
Arkivverket

[#78919] Haagangen i Oslo


Gjest Jonas Hove
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Hei,har Oslo byleksikon i hylla mi her hjemme, og her står det følgende:'Hågangen, gammelt smug mellom Christian Krohgs gate pg Akerselva nedenfor Hausmanns bru. Smuget ble bygd igjen i årene etter første verdenskrig.'Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Takk!Vet noen forresten om allmuen i f. eks. Hågangen fikk forrettet sine kirkelige handlinger i Domkirken, slik soknegrensene skulle tilsi, eller var domkirken forbeholdt byens finere befolkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Så det akkurat nå... Klikket meg inn på lenkene dine etter at jeg svarte. Men det er en fin oversikt, da, synes du ikke. ;-)Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Tror ikke at Domkirken var forbeholdt 'dom fine'. Jeg har mange forfedre og -mødre fra almuen som ble døpt eller viet i Domkirken, riktignok før 1875, men også etter. De bodde alle i strøket Vaterland-Grønland. Kari H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.