Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jonas Hove

[#78919] Haagangen i Oslo

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Hei,har Oslo byleksikon i hylla mi her hjemme, og her står det følgende:'Hågangen, gammelt smug mellom Christian Krohgs gate pg Akerselva nedenfor Hausmanns bru. Smuget ble bygd igjen i årene etter første verdenskrig.'Grethe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonas Hove

Takk!Vet noen forresten om allmuen i f. eks. Hågangen fikk forrettet sine kirkelige handlinger i Domkirken, slik soknegrensene skulle tilsi, eller var domkirken forbeholdt byens finere befolkning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, JonasHaagangen tilhørte Jacob kirkekrets, se Lenke Mvh Anne-Lise

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonas Hove

Tenker på før Jacob kirke bygget i 1875. Tore Kristiansen var enkemann ved folketellingen '75.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Så det akkurat nå... Klikket meg inn på lenkene dine etter at jeg svarte. Men det er en fin oversikt, da, synes du ikke. ;-)Anne-Lise

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Karin Moen

Ser av oversikten her at Jacobs kirke ble skilt ut fra Vår Frelser/Domkirkens sogn som du nevner. Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Horn

Tror ikke at Domkirken var forbeholdt 'dom fine'. Jeg har mange forfedre og -mødre fra almuen som ble døpt eller viet i Domkirken, riktignok før 1875, men også etter. De bodde alle i strøket Vaterland-Grønland. Kari H

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.