Gå til innhold
Arkivverket

[#78920] Karen Christensdatter, Saura Gildeskål. Hvor kommer hun fra?


Gjest Grete Steigberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Steigberg

Ved jevne mellomrom har jeg lett etter hennes opphav.I skifter for Salten (CD rom) er hun ved mannens skifte i 1842 feilaktig oppført som Christophersdatter. Hos Støver har hun riktig farsnavn.Jeg finner ikke noe skifte etter henne.28.08.1814 gifter hun seg med Hans Eliasen fra Saura og de fikk 9 barn sammen.I kirkebok for Gildeskål finner jeg henne død 4 mai 1860. Der står det at hun er 70 år, dvs. et fødselsår på omlag 1790.I FT 1801 finner jeg noen potensielle kandidater i området Salten/Helgeland, men det er vanslig å finne noe videre ut av det.Har også sett litt på barnas fadre, men blir heller ikke klokere av det,- men så kan en jo se seg blind.Kan noen hjelpe?Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Mest nærliggende er det å tro at Karen Christensdatter er fra Okslia (Oxlien) i Gildeskål, f. 1788. I 1830 er det skifte etter en inderst-enke Beret Olsdatter, Saura, som antakelig er hennes mor. Hans Eliasen møtte som arving, sammen med Karens bror Nils (men det var intet å arve) http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24981/139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Jeg er så imponert hva dere har funnet ut, og så kjapt!Endelig får jeg plassert henne, og kan kanskje komme lengre bakover. Hun er forresten min 2 tipp.Fantastisk!Tusen takk:)Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er i skiftesamlingen et skifte 22/4-1816 (nr. 561)etter Elias Nilsen på Saure g. m. Maren Christophersdtr de har sønnene Hans Eliassen gift på Saure, Lisbeth Eliasdtr tjente hos Peder Svendsen i Skjelvik, Dorthe Eliasdtr tjente hos Peder Larsen, på ytre Kjelling.Støver har han som sønn til Elias Kristensen, Skaugvold, g. 2. m. Dorthe Helgesdtr, sønn Hans f. 1798. tror nok han som er født på Saure er den rette, siden knapt 16 år gammel og gift neppe er aktuelt i 1814. Han er døpt sent på året.Elias Nilsen er 1779 nevnt på skiftet nr. 2055, på sine fars Nils Johnsens skifte g. m. Maren Christophersdtrde to finner du på en debatt om Holger Pedersens slekt her på forumet.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

skulle ha lagt til at Berit Olsdtrs skifte er 18/5-183 på Saure, sønnen Nils Kristensen og svigersønnen Hans Eliasen (ikke sønnen som det står i skiftesamlimngen) er arvingerSO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Tusen takk til deg Steinar for henvisning til innførselen som død til Karens mor Berethe/Berit Olsdatter, Saura.Har lett litt videre etter hennes opphav og det kan se som foreldre er Ole Hansen og Anne Josephsdatter fra Øyjord/Hauglandsvik i Gildeskål. Bla. basert på en gjennomgang av fadrene til Karen og Hans sine barn.Ifølge skifte CD er for Gildeskål/Salten( Støver/DIS) kommer Anne J. fra Qualnes i Skjerstad, og foreldrene er Joseph Christophersen og Apalona Jørgensdatter Brand/(Braad?).Er det noen som har tilgang til litteratur fra Skjerstad skulle jeg gjerne hatt utfyllende/flere opplysninger.Ole Hansen, Berethes far, mener jeg kan være den som er født på Telnes av foreldre Hans Olsen og Berethe Pedersdatter. Hans Olsen sine foreldre er da Ole Hansen og Anne Eriksdatter, også fra Telnes. Når det gjelder Karen Christensdatters far, Christen Jensen Oxlie, ser det ut som foreldrene er Jens Johnsen ( 1725-1805) fra Ertenvåg og Ingeborg Johnsdatter ( 1730-1795) Noe mer har jeg ikke funnet om dem.Steinar; Du nevner at du mener Støver sin nedskriving av Elias Nielsen ( HansEliasen) sitt opphav er feil. Dette støtter jeg deg i. Elias sine foreldre er nokså sannsynlig Niels Joensen og Øllegaard Eliasdatter fra Saura.Elias sin kone Maren Christophersdatter ( ifølge FT 1801 født omlag 1849) vet jeg ikke hvor kommer fra. Kanskje noen som vet?Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Det er en ting jeg har lurt litt på, - og som sikkert er dumt å spørre om...Hva står forkortelsen ibd for?Bak navnene til de to siste fadrene ( se innlegg 3) Margrete Heljesdatter og Margrethe Olsdatter, står det kun notert dette. På de andre fadrene er det opplyst bosted.Jeg skjønner at det var/er? et sentralt kirkelig begrep, og har bla. fundert på om det kan forstås som 'gudmor' (gudfar)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Til nr 8: Det var skifte etter Ole Hansen (Øyjord/Langnesvik?) i 1787. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24958/95 Datteren Beret Olsdatter er da betegnet som umyndig. Men Beret Olsdatter, Oksli, er allerede etablert i ekteskap med Christen Jensen på dette tidsspunkt, jfr. at de har en sønn Ole til dåpen 15. søndag etter Trinitatis 1786, innført i kirkeboken for Beiarn. Det synes dermed vanskelig å plassere Beret Olsdatter, Oksli som datter av Ole Hansen, Øyjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Takk til Steinar for mye info., selv om ikke alt viser seg å være seg å være like relevant. Det er i så fall min feil, som er i kjappeste laget med å komme med hypoteser.Godt at Leif deltar med sin kritiske sans:)Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.