Gå til innhold
Arkivverket

[#78923] Å stå opp frå dei døde - eller?


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Ikkje veit eg korleis dette heng saman, men i alle fall:Ola Pederson Hope si dotter Anne blir døypt i 1703 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11423&idx_id=11423&uid=ny&idx_side=-111>Lenke. Ola Pederson si dotter Anna blir gravlgd i 1705, 2 1/2 år gammal. LenkeOla Pederson misser kona Lisbet Nilsdtr i 1709, og ho let etter seg 4 born som er nemnde i skiftet her,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det trengst vel ikkje meir enn éin feil for å forklare dette. Det er fleire mogelege alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Aase ! Kanskje hun var levende begravet og våknet til liv igjen, tvilsomt. Kan vel ikke ha vært tvillinger Anne og Anna heller, for da hadde dem antagelig blitt døpt samme dag. Kan nok være feilskriving i skiftet, har du sjekket om dem hadde en jente til som het Anne og om dem kan ha skrevet alder på henne feil ?V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Løysinga er muligens at alderen i skiftet skal vere 3 år, for eg har nettopp funne ein ny dåp på Anne i 1706.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen
Lenke 4de april (høyre side). Det er vanlig å oppkalle den neste ungen etter en nylig avdød, så dette var egentlig ikke uventet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Det kan være mange naturlige forklaringer avhengig av tidsperiode og sted. Noen steder i landet (Østerdalen) var det vanlig med strikte oppkallingsregler slik at f.eks 2 eller 3 med navn Ola i en familie vokste opp (helsøsken). Jeg har også sett eksempel på at to tvillinger fikk samme navn. Den ene var svak og ble hjemmedøpt nokså fort og døde etter få dager. Den andre ble døpt på ordinær måte og fikk da navnet etter sin avdøde søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Uansett burde dei som skreiv skiftet i 1709 - eller som ga opplysningane til skrivaren - sjå skilnad på ein treåring og ein seksåring. Men det viser berre korleis ein må finsikte opplysningane ein finn i alle kjelder.Her er forresten ei lita felle i same familien - Peder Olsen Hope døyper sonen Nils, fleire år etter sin død [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11423&idx_id=11423&uid=ny&idx_side=-127>LenkeForklaringa kjem når Nils vert gravlagd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Feller kan være så mangt. Jeg har i alle fall ett tilfelle der presten åpenbart har bladd i gamle kirkebøker for å finne alderen til en avdød person på noen og åtti år, og så har han funnet feil dåp - den avdødes fire år eldre bror ved samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.