Gå til innhold
Arkivverket

[#78927] Tolking av dåpsdato, Hamarøy 1784


Gjest Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Gjest Torhild Shirley
Lenke Jeg trenger hjelp til tolking av dåpsdatoen til Elisabeth Maria, side 95 2. kolonne, 3 dåpen fra toppen. All hjelp mottas med takk. Torhild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Selve dåpsdatoen har jeg problemer med å tyde, og det er vel den du er ute etter, men teksten videre er: 'Døbt Ole Christophers Kulverslæts ?? Barn navnlig Elisabeth Maria fød d. 8de?? Januari. Moderen Anne Pedersdtr (Ped==ersdtr)' Fadderne har jeg problemer med for jeg er ikke kjent på Hamarøy. Du finner familien i Ft 1801 her på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Søk i Ft 1801 på Kulverslæt - det vet du sikkert. Sognet heter i tellingen Hammerøen og 'amtet' er Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(1) dagen er 'Sdag 6ages:', Søndag sexagesima. Årstalet er 1785 (ikkje -84) og då vert det 30. januar.'... Kulverslæt Hds Barn .... d. 7de ...'. 'Hds' = 'hands' (hans).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Takk for all hjelp - det stemmer at det skal være 1785 og ikke 1784. Skal jeg dømme etter hvordan de skriver 1785 øverst på siden, er jeg nokså sikker på at hun var født 17 januar, så 30 januar for dåp høres rett ut.Igjen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(5) du har rett, det er '17de' (7. og 17. s. e. tr i 2. og 3. spalta viser dette betre enn årstalet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.