Gå til innhold
Arkivverket

[#78929] Husforhörslängder og mantallslängder i Sverige


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg har søkt etter en familie i Sverige ifra 1795-1818 hvor mannen i huset opprinnelig var vervet korporal. I ca. 1792 ble han Skolemester og i 1795 klokkersubstitut. Mannen var født i ca. 1738.Jeg kjemnner til at noen grupper var fritatt for skatteleggelse og derfor ikke ble ført i mantallslengden, men jeg trodde alle uansett alder og virke skulle føres i husforhørslengdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Husförhörslängden innehåller följande. - alla familjemedlemmar med namn - alla familjemedlemmars födelsedatum (Föräldrarnas födelsedata) - föräldrarnas födelseort (församling län - föräldrars yrke - vigseluppgifter - vaccinationer - konfirmation - in- & utflyttningsinformation (oftast datum ort. Här finns även anteckningar om emigration). - själva husförhöret (uppgift om kristendomskunskaper, läskunnighet, nattvard m.m) - avliden (årtal) - Övriga anteckningar (ex. om en person begått brott kan här uppges datum för domslut) -----Det kan ju också vara så att inte alla år finns med i husförhörslängderna och vad som hänt där vet man inte. Personen kan ha flyttat eller något annat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Har han bakgrund inom det militära så kanske han finns i någon rulla.Det källmaterial från Krigsarkivet som är tillgängligt från SVAR :- Militieräkenskaper- Roterings- och utskrivningslängder- Rullor 1620-1723- Generalmönsterrullor- Rullor 1724 –- Marinens rullor- Krigskollegium, Krigsmanshuskontoret, Rullor över gratialister- Arméns pensionskassa, Meritband- Arméns pensionskassa, Inkommande handlingar1757-1859- Flottans pensionskassa, Meritförteckningar- Likvidationer Stora Nordiska kriget- Biografica

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Kent!Om jag forstår deg rett så skulle varje(alle) personer boende i førsamlingen føres inn i husforhørslengden. Ingen var fritatt(undantagna)?Jeg har lest et sted at militære personer, som hadde fylt 50 år och hadde minst 12 års tjenst var fritatt(undantagna) ifrån mantallspenger. Mannen jag søker etter oppfylte nevnte kriterier. Han vervade seg i 1777 og gikk ut av tjeneste i 1790.Desverre (tyverr)finnes ikke husforhørslengder eller kommunionbeøker for Hellaryd fs. før ifrån 1813 i Genline/Svar,Han ble som enkling boende i Asarums fs. ifrån juli 1806 frem til sin død i 1808 och hvorfor finnes han ikke i husforhørslengdene der? I Asarum tross sin høye alder var han inspectør och skolemester ifrån 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Det är väl det bästa om det alltid vore så men även om det var intentionen att ha alla i hushållet med i husförhöret så var det inte alltid så. De kan ha varit på annan plats eller bosatt hos någon släkting eller något annat skäl.Du säger att han bodde där i Asarum till sin död så då antar jag att du hittat någon information att han faktiskt också bodde i Asarum där han även dog enligt dödsdboken antar jag.Jag antar att du redan sett efter om uppgifter från Hellaryd/Hällaryd har lagts in under Åryd eller Karlshamn.Som jag ser det kan han då ha bott på en annan plats än Asarum och att det är skälet till att han inte är nämnd med eget hushåll eller under någon annans hushåll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Kent och takk for ditt engasjement!Jag kan gjerne nevnte navn omkring personene jag har sökt å finne(hitta). Johan Christianb Thode, född i ca. 1738 i Norge. Han ble verfvet til artilleriet I Malmö Garnisonsfs. i 1777 och tjenade sen som Corparal i Kristianstads Garnisonsfs. och til slut på Karlshamn Kastell. Som enkling uten barn ble han gift med Anna Catharina Ekegren, född i 1753 i öja fs. i Kronobergs len. Hon vokste opp i Karlshamn med sin mor, far och syskon. I May 1788 födte hon sin oekta dotter Maria Charlotta i Karlshamn. Johan Christian Thode avsluttet sin militære karriere i oktober 1790 og lemnade Carlshamn Castell ifølge attest og bosatte seg i Gammalstorp fs. hvor han ble skolemester. I oktober 1792 flyttet han ifrån Gammalstorp fs. til Elleholms fs. i Blekinge ifølge attest. Den 5. april i 1794 døde hans hustru Maria Karfeldt i Mørrum fs. i Blekinge. Den 22. august i 1794 blir skolemesteren Thode gift med Anna Catharina Ekegren i Mørrum fs.. I Lunds domkapitel FIIe:26 fremkommer en rettsstrid imellom kyrckoherden Pehr Wanskif och comminister och klockaren Nils Landergren i Hellaryd og Åryds fs.. Johan Christian Thode blir omtalt i rettsstriden, som går over flere år. Johan Christian Thode ble klockaresubstitut i Hellaryd och Åryds fs. ifrån May 1795 och ble boende og hadde sitt virke i Åryd og Hellaryds fs. frem til børjan av 1806. Ifrån ca. 1803 som skolemestare. Deres felles barn sonen Christian Jacob Thode ble født den 19. augusti 1795 och dopad i Åryd fs.. Christian Jacob Thode finnes i mantallslengden på Carlshamn Sjøcastell fra 1805-1806, under No.5 Kristen Trode. Han var mindreårig, ca. 10 år, da han ble plassert på Sjøcastellet. Han ble senere trommeslager i Kgl. Wendes Artilleriregemente och Corporal och tractør.Jeg er 99% sikker på at Johan Christian Thode och Anna Catharine Ekegren och hennes dotter Maria Charlotta bodde i Åryd och Hellaryds fs. ifrån 1795 och frem til 1806.En problemstillinger er om hustrun Anna Catharina Ekegren også ble skattefriad?Bortsett ifra opplysningene som ligger i klockarehandlingene i Lunds domkapital har jeg funnet(hittat) følgende spor:Johan Christian Thode undertegnet en Förteckning over eiendommen No. 35 i Kiellaby i Hellaryds fs. til mantallskrivning for skipparen Sven Søderlund i 1806, datert 5. november i 1805scholemester Thodes dotter Charlotta ble innført i mantallslengden i Hellaryd fs. i hus No. 19 for året 1805, som posiderades av kyrckoherden Pehr Wanskif. Datert den 4. november i 1804. Maria Charlotta var på daværende tidspunkt 16 år. Pehr Wanskif var arbeidsgivaren til Johan Christian Thode.Jag har funnet en piga Maria i tjenst hos skipper Søderlund og Nordstrøm i No. 35 i Kiellaby i mantall ifra årene 1802-1804, som kan være identisk med Maria Charlotta.Mitt siste spor i Hellaryd fs. var dødsfallet til Anna Catharina Ekegren i byen Trunsum i Hellaryd fs. den 19. januar i 1806.Mitt første funn i Asarums fs. var da sonen til nemndmannen Nils Persson i No. 82 i Tararp ble født den 29.7.1806. Insp. Tode var fadder og boende samme sted.Mitt siste spor var da enklingen och skolemest. Johan Christian Thode ble begravet den 20. september i 1818 ifrån Froarp i Asarums fs..For meg er det ingen tvil om at Johan Christian Thode bodde hele tiden i Hellaryd och Åryds fs. fra 1795 og frem til juli 1806 och deretter i Asarums fs. frm til sin død. Spørsmålet(frågan) er hvorfor han ikke ble ført inn i husforhørslengdene selv om han var skattebefriad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.