Gå til innhold
Arkivverket

[#78930] Eit radiospørsmål ca 1964


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Sidan det er så mange godt vaksne med godt minne her prøver eg meg på denne snarvegen for å finne ut korleis sendingsmønsteret var rundt dette årstalet. Eg held på å førebur eit program til ei komande sommarnatt, og ville gjerne hatt litt detaljar.Eg trur radiosendinga begynte klokka 6, men når avslutta dei for kvelden? Og var det slutt på dei lange pausane på dagtid då? I dei lange pausane - var det berre 'skurring' fram til pausesignalet begynte? Kor lang tid før sending kom dette fyrste pausesignalet? Eg meiner også å hugse ei samnhengande uling som varte svært lenge, men kvar kom den inn?Tidssignalet - var det ein eller fleire gonger i døgnet, og når?Og når bytte dei om slik at det var Dagsnytt og ikkje vermeldinga som kom straks etter tidssignalet (no trur eg vi er på eit langt seinare tidspunkt) - og når vart det slutt på 'over til Bergen / Tromsø' i vermeldinga (også langt seinare enn 1964).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nå har jo Aftenposten lagt ut hele arkivet sitt på nett. De trykket sikkert NRKs programoversikt i 1964, slik at du kan finne svar på noen av spørsmålene dine. De siste spørsmålene må det kanskje mailer til nrk og meteorologisk institutt til for å få svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Takk for tips, Aftenposten skal prøvast! Som sagt er dette eit forsøk på ein snarveg, så når det gjeld dei andre spørsmåla eg avventar litt og ser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Bare et eksempel, men dette er fra April i 1960, husker ikke hvor mye det var forandret rundt 1964. Vet ikke hvor leselig det ble heller?

bilete9532.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Takk Reidar, dette er tydelegvis skjærtorsdag og onsdagen før - tyder ikkje på noko pause på dagen her, i alle fall. Kvardagen kan sjå ut til at sendinga startar 06.40, og så landbruksaktuelt då, det var tider det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Her er for moro skyld ei oversikt fra 18. august 1959, og da ser det ut som de startet ca. kl. 7.00 :)

bilete9534.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mange takk - no tek det til å likne på det eg kan hugse frå min tidlegaste barndom - og her trur eg det må vere pause og, mellom grammofonkonserten og ettermiddagskonserten?Kan forresten godt tenkje meg å byte vekk dagens radioprogram med dette, på ståande fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg lurer nå på om det ikke er lagt inn noen pauser i dette programmet. Var det virkelig barnetime i tre timer (nesten) fra 08.40 til 11.35?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Nei sjølvsagt ikkje, den varte vel til ni, trur eg, så då har vi nok ein pause der og. Det stemmer med det eg meiner å hugse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Då har eg sendetidene - frå 7 til 23, med ein pause føre og ein etter middag; det er nok heller 1959 enn 1964 eg skal fram til, trur eg, ut frå det eg ser her. Så var det desse pauselydane og dei andre detaljane, nokon som har formeiningar om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det var et pausesignal, 10 toner (?), som ble repetert. Så var det et kjenningssignal som ble sendt straks før sendinga startet. Jeg husker ennå følelsen når kjenningssignalet kom, ... endelig skjer det noe ... Begge signalene var laget av komponisten Eivind Groven. Det finnes noen opplysninger om dette på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Tusen takk, då fann eg denne Lenke og har vel etter kvart det eg treng. Men den lange ulinga, kva med den?Det er forresten akkurat den kjensla du Eldbjørg referer til eg også har i samband med desse signala, og som eg har lyst å pirke i hos andre og med det eg arbeider med akkurat no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

En ting er at man hørte mye rart i eteren som ikke var snakking eller musikk på den tiden.Noe senere: Hvem lette ikke etter Radio Lux på mellombølgen sen kveld, tidlig natt.Fra programoversiktene savner jeg de faste:Nyheter kl. 0800 og 1900 om jeg ikke husker feil.Været til sjøs og børskursene etter en pause fram til 1300, også om jeg ikke husker helt feil.Oversikten fra Østerdølen bærer preg av at en del faste poster ikke var med, plasshensyn? Artig med linken til Sverige, selv om dette vel var før P-3's tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Må ikke glemme ønskekonsertene på mandagene,barnetime/'onkel' Lauritz på lørdag kl 18.00,fiskerimeldingene før værmelding og nyheter kl 13.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I motsetning til andre, savner jeg ikke radioprogrammet fra slutten av 50-tallet og 60-tallet. Som liten hadde jeg ikke sans for Marie Takvam eller Alf Prøysen i 'barnetimen for de minste' på morgenen og den ordentlige barnetimen hadde bare et høydepunkt, hørespillet. Som tenåring var tilbudet på midten av 60-tallet lik null, man fikk riktignok 25 min. musikk på fredagene og hadde man flaks var Harald Are Lund programleder. Senere kom 'Ti i skuddet' som den første tiden var kun for de som hadde sans for Vidar Lønn Arnesens musikksmak, jeg hadde ikke det.Nei, som Kristian skriver over, først ble det MB 208 (Luxenburg) og litt senere riktig fart i sakene med piratsenderne Radio London og Radio Caroline.NRK, det var og ble skøyteløp.Men alt er jo avhengig av smak, alder og dengang også i større grad hvor i landet man bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er ikkje barneprogramma eg tenkjer mest på når eg kan tenkje meg å byte - det var få av onklane og tantene som fann nåde hos meg. Av og til blei eg visst så sint at eg skrudde av når eg fekk høyre kven som skulle ha barnetimen. Men programma elles, dokumentarprogram der folk fekk snakke i meir enn 4 minutt utan å bli avbrotne av uniformert listemusikk; husmorens fem minutter, musikk til arbeidet, symfonikonserten, fiskerimeldingane og landbrukshalvtimen -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Den sammenhengende ulingen var nok et testsignal som teknikerne brukte ved vedlikehold av utstyret. Når det ikke var ordinær sending var det tid til å kontollere at alt av linjer og forsterkere fungerte som det skulle. Dette var i en tid da det var analoge linjer og mye mer jobb med å holde lydkvaliteten oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 22, Uff, glemte å minisere formatet så det ble så stort! Men denne dagen, 25.11.1963 ser det ut som det har vært litt forandring i programmet i forbindelse med dette:

bilete9539.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dette er vel på siden av temaet, men tar det for moro skyld med i disse Fotball-VM tider, det er kanskje noen som også er litt fotball-interessert? (syns jo VM er artig sjøl)! Det er fra samme Dagladet som i innlegg 22 og 23, og et bilde fra Highbury i London og hvor spillerne tydeligvis er preget av begivenhetene i USA. Det ene laget på dette bildet er da Arsenal, men hvilket lag er det andre?

bilete9540.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mange takk, Reidar! Fjernsynsprogrammet var ein bonus, og når eg då har forklaringa på ule-lyden og så har eg det meste eg treng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.