Gå til innhold
Arkivverket

[#78933] Johannes Axelsen (1693-1747), hans 2 koner og 4 barn. Røros, men hvor ellers?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Johannes Axelsen var sønn av Axel Olsen Skredder (skifte 1740) og Kirsten Svendsdatter.Skiftet etter Johannes Axelsen i 1749 fant sted i hans stervbohus på Røros Bergplass.Han etterlot seg enken Ragnhild Eriksdatter og følgende barn:Barn av første ekteskap (navn på kone ikke nevnt): Sophia Johannesdatter 25 år.Barn i andre ekteskap med enken: Lars Johannessen (alder ikke nevnt), Erik Johannessen 17 1/2 år , Kirsten Johannesdatter 9 år.Tilstede ved skiftet var enken og de to sønnene, samt avdødes eldste bror Christen Axelsen (min ane).Lenke til skiftet: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24718/349Johannes Axelsen må ha bodd et annet sted enn Røros før 1735, da jeg finner hans sønn Axel døpt 13/6, død 1745 10 år gammel. Videre Beritte Kirstine døpt 16/3-38, død 12 uker gammel. Kirsten som var 9 år i skiftet ble døpt 17/7-1740.De andre barna nevnt i skiftet finner jeg ikke døpt på Røros, men muligens konfirmert der i 1746/48 Jeg finner naturligvis heller ingen vielser, og Johannes Axelsen finnes heller ikke registrert som død i kirkeboka. Men jeg regner med han er blant 'de avglemte'Er det noen der ute som vet hvor Johannes Axelsen oppholdt seg før 1735, hvem hans første kone var og hvor det ble av hans barn? Jeg tror ikke de er å finne på Røros.Denne etterlysningen er også lagt inn på Dis-Norge, men jeg fikk ingen respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kvar gong eg finn Aksel-namnet blir eg ekstra interessert, for det er eit av dei namna som har særleg stor frekvens i Nordre Bergenhus / Nordfjord / Gloppen. Eg skal sjå i basen min når eg kjem heim om eg finn ein utflogen fugl som kan passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk, Åse, for respons. Jeg trenger kanskje å tilføye at Johannes Axelsen er født på Røros (døpt 7 Trin 1693) og hans far og sønner er her i 1701:LenkeMen jeg kjenner ikke til opprinnelsen til faren Axel Olsen, men fikk vite av Roger de Robelin at Axel Olsen Skreddersvend og Kirsten Svendsdatter ble trolovet i Domkirken her i byen 19/6-1689, noe jeg da også har funnet i KB. Kirsten hadde sin opprinnelse på Røros.Men Axel Olsen kunne være fra Nordfjord for alt det jeg vet, det finnes jo flere nordfjordinger på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk, Berit. Interessant at du trakk frem forloverne som kan være slekt av Kirsten Svendsdatter. Hennes mor Sophia Christensdatter var sannsynligvis fra Trondheim, nevnt 1704 i et skifte etter en bror Christen Christensen som døde i Trondheim uten livsarvinger. Av hans 6 søsken var bare Sophia i live (gift med Svend Joensen Haugen/Svend Smelter i 1701). Det minner meg på at jeg faktisk har glemt å se i dette skiftet. Kilden er igjen Roger de Robelin og temaet her inne er 42096 for dem som er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.