Gå til innhold
Arkivverket

[#78935] Søk i folketellinger


Gjest Hans Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Søker i 1900 etter ei Anna Knudsdatter f. 1885. Kirkebøker for området etter 1888 er ikke scannet og det er usikkert om hun lever i 1900. Vel, landssøk etter Anna. så etternavn begynner på Knu så får jeg opp ei gørrlang liste med alle mulige skrivemåter. Hvorfor i alle dager må jeg krysse av i alle de boksene når jeg først har søkt etter alle som begynner med Knu????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Bruk i alle fall fødselsår fyrst, så får du snevra det meir inn og får færre alternativ. Du kan også prøve på fødestad for å avgrense meir.Elles bør du vel søkje etter An[n][ae] for å få med alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kjenner til det der med fødested og år men det var ikke det jeg spurte om. Håper arkivet kan forklare hvorfor det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ser ikke ut til at noen fra digitalarkivet vil svare på dette. Når en søker med begynner på og noen bokstaver får en opp en lang rekke mulige skrivemåter. Hvorfor må en da krysse av på alt? Bedre med ei rute hvor en bare kunne krysse av for ALLE. Er dette umulig å få til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Prøv RHD sin søkeside istedenfor, jeg synes denne er mye enklere for landsdekkende søk i folketellingene. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anette Skogseth Clausen

Beklager seint svar, men du har også fått svar fra andre og det er korrekt det du får beskjed om: Vi har ikke en 'merk alle'-knapp for å unngå overarbeidet server. Ved å ikke åpne for for vide søk som sluker kapasitet, sørger vi for at færrest mulig blir kastet ut/nektet å komme inn pga serveren er overbelastet. Ved for stor trafikk vil nemlig serveren stenge andre ute inntil det har roet seg. Har vi søk som krever mye serverkapasitet, vil det bety mye unødvendig utestengning av andre brukere. Vi satser derfor på stor søkefunksjonalitet for at dere best mulig skal kunne finne fram til overkommelige lister dere kan hake av i.I ditt tilfelle ville jeg startet med fødselsår er lik 1885 og sagt /-2 år. Deretter ville jeg søkt fram fornavn er lik an[n][ea] og tilslutt etternavn begynner på knu[dt]*d Da står du igjen med en overkommelig liste på 15 tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.