Gå til innhold
Arkivverket

[#78940] Tydehjelp Gran/Oppland


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Det gjelder mini.1745-1758 for Gran. Trolovede 1754, side 163 - høyre side og midt på omtrent: Christen Halvorsen og Ingeborg Joensdatter. Kan noen klare å tyde det som står ellers - og hvem som er cautionister? Er det forøvrig noen som vet hvem som er foreldrene til disse? Ingeborg Joensdatter er født rundt 1727 iflg. aldersopplysn.ved død i 1807(Gran mini 6)Likeledes er ca.fødselsår for Christen 1717. Han er oppført med alder 79 år ved død 3.4.1796. På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Her er det som er innført:4de Søndag efter Paaske troloved ved gran (overstrøket) Næs Christen Halvorsen og Ingeborg Joensdatter. Cautionisterne Mons Eyd Endre EHS Hansen StrandeChristen kan ha vært han som ble døpt 3. påskedag 1719:Lenke (høyre side, litt under midten)Halvor Wiigens barn døbt ved Næs og kaldet Christen, fadderne Uldrich gullerud, Knud Wiigen, Ole baarud, Sigrj Wiigen, Rønnou baarud, ane Wiigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Christen Halvorsen KAN være den som Arild peker på f. 1719 men det er ingen bevis for det. Christen Halvorsen, Næseie, er g. 1) 28/12-1744 med Marie Olsdatter. Han døde 1796 Gjervigseie, 79 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Det er helt riktig som Hans påpeker at det ikke er noe bevis for at dette er rett mann. Navnet stemmer, alderen stemmer nogenlunde, og bosted synes å være i samme område. Men det trengs flere opplysninger for å fastslå om det er samme person. Desverre har ikke jeg noen flere opplysninger om dette ekteparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk begge to. Iflg.mine opptegnelser har de 5 barn: Mari 1756, Joen 1758-1827, Halvor 1761-1779, Mallene 1763-1842 og Jacob 1766. Det er vel store muligheter for at det var et barn tidligere også, de giftet seg jo i 1754.Navnene kan kanskje si noe om deres foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Iflg.Digitalpensjonatet, døde 1788-1815 er det kun en Christen Halvorsen som er oppført, og det er nok den samme som Hans Myhre nevner.Jeg må nok innrømme at jeg har valgt å tro det var riktig person, men det er klart at det kan være en helt annen.Men hvis det er samme person må han ha vært gift med Marie Olsdatter før Ingeborg Joensdatter.Det står ingenting i kirkeboka om han er enkemann eller ungkar. Da er det også vanlig at det første pikebarnet blir gitt navnet til den avdøde hustruen.Her heter det første barnet Mari så det er ikke utenkelig at det kan være noe her.Får sjekke litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

På side 192, døde 1745-1758 står oppført en Marie Oledatter Malkind død 10.10.1753. Hun er oppgitt å være 31 år altså født rundt 1722. Da virker det ikke helt galt at den gode Christen Halvorsen ev. gifter seg igjen i 1754 og at det kan dreie seg om samme mann. Iflg. FS er det notert 4 barn av dette paret: Ole 1745, Gulbjør 1747, Anne 1749 og Halvor 1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Her er det jeg vet om disse: Christen Halvorsen, Næseie gift 28/12-1744 Mari (Marj) Olsdtr. Barn: 1) Ole dpt. 8/6-1745 Næseie g. 1777 Kiersti Erichsdatter, Sakrieie g. 2) 1789 Marthe Brynjuulsdatter, Grimsrudeie 2) Gubiør dpt. 16/2-1747 Gjervigseie g. 1778 Jørgen Pedersen 3) Anne dpt. 23/2-1749 Finner ikke Mari (Marj) Olsdatter's død. Christen Halvorsen, Næs g.2) 1/1-1755 med Ingebor Joensdatter Barn: 1) Mari dpt. 14/3-1756 Gjervigseie g. 1783 Jens Engebretsen, Solbjøreie 2) Joen dpt. 2/7-1758 Marchind 3) Halvor dpt. 21/6-1762 Gjervigseie 4) Malene dpt. 21/9-1763 Gjervigseie g. 1800 Jon Iversen ??? 5) Jacob dpt. 27/12-1766 Gjervigseie Skifte Marchien 18/8-1796. Christen Halvorsen død g. 1)Mari Olsdatter død g.2) Ingebor Joensdatter Barn: 1. Ole myndig, Grimsrudeie 2. Gubiør g. Jørgen Pedersen, Blecheneie 3. Joen myndig 4. Marie g. Jens Engebretsen Solbergeie 5. Malene 30 år. Formynder for de yngste:(Broren) Joen Christensen, Markienn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Takk skal du ha Hans, her var det mye å hente. Jeg tolker det dithen at det rør seg om samme mann ifl.skiftet, og da skal vel Halvor Wiigen være far til Christen. Marie gift med Jens Engebretsen er min ane. Marie Olsdatters død står helt nederst på høyre side på side 192.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hæ? Er Jens Engebretsen f. 1861 Toten og Marj Christensdatter din ane? Skjønner ikke det, kan ikke finne noen av de 8 barna deres gift slik at jeg kan koble dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Det jeg har er flg.:1.Pernille Jensdatter Dalen 1784 g.m.Anders Ellingsen Dalen. 2 Ingeborg Jensdatter 1786-1795, 3 Kari Jensdatter 1789, 4 Engebret Jensen 1790, 5 Engebret Jensen Ougdal g.m. Marie Evensdatter Grønmoe, 6 Ingeborg Jensdatter Solberg 1795 g.m. Peder Andersen Horgen, 7 Berthe Jensdatter 1798 og Christian Jensen Dalen 1801 g.m. Kirsti Thorsdatter. Nr. 5 Engebret Jensen Ougdal er min ane. Han flyttet til Chr.a.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Pernille Jensdatter Dæhleneie gift 14/1-1815 med Fribataljonsmand Anders Ellingsen , Dæhleneie. Det finnes ingen bevis for at dette er Pernille f. 1784. Dessuten er denne pernille oppgitt til 75 år ved død i 1850 og de må jo være galt uansett fordi di da ville hun vært 57 ved barndefødsel i 1822... Det finnes en Pernille Jensdatter 10 år som tj.pige på Ougedal i 1801 men hun er ikke f. på Gran og hun i 1784 er ikke nevnt i 1801, heller ikke nevnt død så her har du et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Med det samme kan du igjen sjekke Christian Jensen Dæhleneie (Ikke Dalen)g. ,Kirsti Thorsdatter...Ved første uekte er han fra Christiania.....Ingeborg Jensdatter Solbergeie g. Peder Andersen. Ingen av disse kan med sikkerhet sies å være barn av Jens Engebretsen og Marie Evensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Pernille Jensdatter døpt 7.3.1784.Foreldre oppgitt å være Jens Engebretsen og Mari Christensdatter Solberg.Faddere bl.a. Joen Xstensen Næslien og Malline Xstensdtr.Målstrøm? Når det gjelder ekteskapet med Anders Ellingsen kan det godt være at det er dårlig fundert.Det er ikke oppgitt fedre i krk.boka så vidt jeg kan se, men flere av fadderne til de 4 barna jeg har notert har samme navn som søsken av Pernille.Christian Jensen døpt 29.11.1801 Næs/Gran. Foreldre oppgitt å være Jens Engebrechtsen og Mari Christensdatter Solbergseiet.Ved ekteskaps inngåelse 21.9.1823 er det ikke oppgitt hverken forlovere eller foreldre. Alle de 5 barna jeg har notert er født i Chr.a.a bortsett fra det første som er døpt på Gran. Karen døpt 20.2.1825 Garnisonskirken, Karen Thorine døpt 25.6.1828 Rikshospitalet, Petrine Julie døpt 19.4.1833 Rikshosp.og Bolette Emilie døpt 19.4.1833 også Rikshosp. Ingeborg er notert sammen med foreldre og 2 andre søsken i 1801 tellingen på Solberg, men jeg har ikke funnet henne i kirkeboka for Gran.Ved ekteskaps inngåelse 3.4.1820 er det ikke oppgitt hverken alder eller fedre så muligheten for at det er en annen Ingeborg er så absolutt tilstede. Disse opplysningene er mine egne notater - jeg har ikke sjekket krk.bøkene på nytt. Og med,til tider litt knøvlete skrift der kan det fort være mulighet for feiltolking. Særlig gårdsnavn synes jeg er vanskelig, men det virker som om du er lokalkjent i området - rettelser mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jeg er fra Gran ja og er lokalkjent. Arkivet som skulle bli bygdebok og som er meget godt og gir ikke det du har men antyder muligheten. Christen Halvorsen, Wigen hadde 4 barn. Det er meget usikkert om noen av de 4 er gift og hvem de er gift med. Hva du gjør har ikke jeg noe med, bare peker på at bevis mangler. hansmyhralfakrøllonline.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Snakker vi om samme mann nå - iflg.innlegg 10 som, så vidt jeg kan forstå omhandler skiftet etter Christen Halvorsen er det adskillig fler. Selv har jeg notert 8, fordelt på 3 og 5, 1.og 2. ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jer rotet litt her...:4 i første og 5 i andre. Av de 4 første er Gulbiør og Marie gift. Av de 5 i andre er Mari gift. og muligens Malene. Det er bare det at det er usikkert om noen av barna til Marie er gift, meget vanskelig å bevise deres identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.