Gå til innhold
Arkivverket

[#78941] Hvem var Nils Jensen som bodde i Vestbytangen , Strømmen i 1668 ?


Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken

Nils Jensen bodde i Vestbytangen ved Strømmen i 1668 , hans hustrus navn og herkomst er ukjent .På dette tidspunkt bor de under trange kår i en sagmesterstue på Vestbytangen .Deres svigersønn Bastian Hansen Stalsberg sier på tinget under en rettsak på Berg i oktober 1668 at han må underholde sine svigerforeldre .Nils Jensen hadde ikke bodd lenge på Vestbytangen , for i manntallet av 1664 er de ikke å finne der .Det er tydelig av deres barn's gode utdannelse og gode giftermål at Nils Jensen og hustru tidligere har sittet i gode kår .Den ene datteren var forøvrig Maren Nilsdatter som ble gift med trelasthandler Arent Torstensen av Arnebergætten i Hof, bosatt i Oslo ( tidligere omtalt i tråd nr. 77414 )Deres andre datter Anne Nilsdatter ble gift med ovenevnte Bastian Hansen Stalberg og i dette ekteskapet fikk de blant annet datteren Helvig som siden ble gift med Nils Gundersen Teig på Enebakknesset . Helvig døde i 1712 .Nils Gundersen ble oppgiftet 1 gang til , men døde straks etter i 1713 .Her kommer da et mulig spor som kan gi en idikasjon om hvem Nils Jensen var :I boet etter Nils Gundersen Teig oppgis to sølvskjeer som antageligvis er arvesølv fra Helvig Bastiansdatter med inskripsjonen : Jens Nilsen Wardburg , er det noen som har noen formening om hva navnet Wardburg kan fortelle om hvem Nils Jensen som bodde i Vestbytangen i 1668 var ? og eventuelt hvilken ætt han var fra ?Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei , løfter denne igjenEr det noen som hjelpe meg med og gi noen indikasjoner / sannsynlighetsteorier på hvor og hva navnet ' Wardburg ' i forbindelse ned Jens Nilsen Wardburg , stammer ifra ?Kan det være et ættenavn eller gård / stedsnavn ?Mvh. Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

kjære forumPrøver denne tråd en gang til.Ad. Jens Nilsen ' Wardburg 'Wardburg kan vel også være en stavemåte fra midten av 1600 tallet eller hva .Seter veldig stor pris på om noen har kjennskap til noe rundt dette .Med vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

Har dessverre ingen opplysninger å komme med, men følger spent med da dette er en av mine aner.I følge Skedsmo bygdebok er min tipptipp.... Jens Nilsen f. ca 1638, gift med Lene Jensdatter Gjedde, sønn av Nils Jensen.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei HanneHyggelig med respons , Nils Jensen er også min tipp tipp...... Jeg stammer fra deres datter Maren Nilsdatter's ekteskap med Arent Torstensen .Regner med at du har det meste om Jens og Lene , hvis ikke så bare si ifra så kan du få det jeg har .Ellers så får vi krysse fingrene og håpe på respons fra noen som kan hjelpe oss med navnet ' Wardburg 'Vennlig hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest bjørn andreas løkken

Kjære forumLøfter denne på nytt igjen i håp om at noen skal sitte inne med tips , ideer , forslag og sist men ikke minst kunnskap om hva ' Wardburg ' kan bety i denne sammenhengen . ( innlegg nr. 1 )Jeg har vært inne på tanken om det kan være en datidens skrivemåte eller feiltolkning av Varberg , men om jeg er helt på bærtur , har jeg ingen formening omHilsen BJørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.