Gå til innhold
Arkivverket

[#78942] Sorenskriver Daniel M Thams, Lier 1717-1786 ektefelle ?


Gjest svein holtedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest svein holtedahl

29/1.1745 betaler Daniel Mathias Thams, sorenskriver 4 rd for vielse i Nicolai sogn i København. (kirkebok oppgis brent) I personalhistorisk tidsskr R 8/bind 2 s 158ff dvs s 210 referes et festskrift til dette bryllyp hvor brudens navn angis til Podewind - hvem er hun?. I Lier benevnes hun bare som sorenskriverens kone. Verset er i Nasjonalbiblioteket men er forøvrig intetsigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei, jeg har ingen peiling på familien, men da de bodde på Stoppen (like ved der jeg bor), ble jeg nysgjerrig.... Jeg har ikke funnet dåpen, men i 1762 blir Wilhelm August Thams konfirmert i Frogner kirke, 16 år, så jeg antar at han er sønnen deres. Med kongelig bevilling gifter han seg på Bragernes med Maria Anthonia Schow, 9. des. 1778. Her er lenke til deres føste barn, og den 1. fadderen er interessant... Kan det være kona til Daniel (som er fadder til deres neste barn, Antoneta i sep. 1780, fortsatt Bragernes)? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8451&idx_id=8451&uid=ny&idx_side=-147>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tenkte eg. på om det står noe under Gunnerud i Røyken, vel å merke om det finnes gårdshistorie for Røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Jeg stusser på navnet 'Podewind'. Kan det være feilskrift for noe som ligner, som Godewind eller Coldevin?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein holtedahl

Fru Thams - Podewind: navnet er originalt i trykt skrift og finnes i samtiden (16-1700-tallet København) hvor ekteskapet inngås. Boken 'Slekten Thams'/1880-årene? angir at hennes opprinnelse er fra det danske hoffet)dvs hoffdame) og ut fra sted for selskapelighet/nevnt i festskrift(Kfr Personalhist.tidskskr) og festskriftets forfatter har dette mye for seg. I 1787/Lier Kirkebok står det visst ikke Pernille men Cancelliraadinne. Har ikke fått sjekket ut Maria Magdalena Thams (fadder 21/9.1779).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei, ingen tvil om hva som står i forbindelse med dødsfallet hennes i kirkeboka, så den/de som har 'oversatt', kan selvsagt ha tolket tittelen som Pernille, selv om det er dyktig folk som står bak oversikten.Den godeste Thams MÅ ha oppholdt seg i København er stund, trur eg, for hvis vielsen skjedde i januar og Wilhelm August ble døpt i juli, er det ting som tyder på det....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest svein holtedahl

I 1745 er han nettopp utnevnt til sorenskriver. Har nok da vært i København en stund /studium? og familieboken (Lund: Ætten Thams) antyder at hans kone har vært hoffdame i København. Så langt jeg kan se finnes det ingen annen Maria Magdalena Thams så det må være hans kone. Hvem er Maria Magdalena Podewind/Thams. Den 21/9.1787 dør hun Enkefrue Canceliraadinne Thams - 70 år gammel(Lier).Det nevnes en 'Oversettelse=avskrift' av kirkeboken for Lier - hvor finner jeg den?Det synes videre åpenbart at de 2 første barna, Daniel 1779 og Antoneta 1780 må være døde i ung alder idet yngre søsken har de samme navn ifølge folketellingen for Lier 1801 (Daniel Mathias 13=1788(87)og Antonette Maria 11=1790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei, jeg er ikke så god på lenker (bortsett fra kirkebøker...), men du finner 'døde i Lier' hvis du går inn på sidene til Buskerud Slektshistorielag: www.buskerudslekt.no Velg 'Lier' og så 'Kirkebøker',mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.