Gå til innhold
Arkivverket

[#78950] Arthur Faircloth og Edvarda Olsen. Giftet de seg, eller har de narret presten?


Gjest Harald Flaten
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Flaten

11/10-1914 ble Kenneth James Faircloth født i Kristiansand. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5128&idx_id=5128&uid=ny&idx_side=-16>Lenke Moren var Edvarda Olsen, f. 10/7-1884 i Kr.sand og faren var Arthur Faircloth, f. 1877 i Newport, England. Ved dåpen til Kenneth James er det oppført at Edvarda og Arthur giftet seg 26/12-1913 i Newport.Edvarda giftet seg igjen 2/10-1926 i Kristiansand med Hans Tønnesen Flak. I kirkeboken står det at dette var hennes første eksteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg kan ikkje gje deg fasiten, men ein muleg parallell: Eg leitte etter eit ektepar her i landet for eit par år sidan - dei kom til mine kantar og døypte eit barn, og då er dato og stad for vigsla oppgjeven. Men i kyrkjebøkene for denne staden er der inga vigsle, heller ikkje om eg utvidar søket til nabosoknet eller til året før/etter.Seinare døyper dei ei barn til, og presten fører inn at foeldra er 'angivelige ektefolk' - så han har vel hatt sine mistankar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Jeg fant også en Arthur Faircloth i 1911 census. Alderen stemmer, men fødselssted er MYNYDDISLWYN MONS mens han i 1901 Census var født i Newport Mon. Kan dette være samme mann?

bilete9543.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Fødselen til Arthur Faircloth skal være registrert iDistrict: Newport MVol.: 11 aPage: 200 eller 201.Hvordan kan jeg finne denne registreringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Til Aase (2):Jeg begynner å tro at denne historien har paralleller til din og at presten ble lurt til å skrive Ægtefødt da Kenneth James ble døbt. Var det nok at man påsto at man var gift? Måtte man ikke bevise det ved en eller annen form for attest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg bevegar meg rett nok i eit litt tidlegare tidsrom enn du, men her er innførsla som brukar 'angivelig' - her står at dei skal vere gifte i 1870, men presten har tydelegvis sine tvil. LenkeVed ein seinare dåp i ei anna sokn står det at dei var gifte i 1869, og der er staden det skal ha skjedd med og, utan at eg er i stand til å finne vigsla for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.