Gå til innhold
Arkivverket

[#78951] Opphavet til Mathilde Karlsdatter? (1864) i Landvig i Aust-Agder


Gjest Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Hesjevoll

Mathilde Karlsdatter? (1864) gift med Ole Anthon Jacobsen (1863) i Landvig/Fjære/Spedalen i Aust-Agder.Her er familien i 1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f00924&gardpostnr=88&personpostnr=468#nedre>LenkeMed bakgrunn i dåpen til noen av barna, vil jeg anta at farsnavnet til Mathilde er Karlsdatter og ikke Jacob slik en får inntrykk av her.Eksempel er datter Anny sin dåp nr 29 kvinnekjønn: Source information: Aust-Agder county, Landvik, Parish register copy nr. B 7 (1885-1904), Birth and baptism records 1898, page 49. Permanent pagelink: Lenke Permanent imagelink: LenkeNoen av barna er døpt i Fjære, og noen i Langvik.Antar at dette er familien til Ole Anthon i 1865: LenkeDa er dette dåpen til Ole A:Source information: Aust-Agder county, Landvik in Hommedal, Parish register copy nr. B 5 (1850-1869), Birth and baptism records 1864, page 54. Permanent pagelink: Lenke Permanent imagelink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Mathilde Carlsdatter jeg finner i 1865-telling i Aust-Agder er denne damen. Legger en lenke fra RHD, da jeg ikke kommer inn på vanlig søk i digitalarkivet. Lenkeca.alder og sted kan jo passe?Får se om jeg finner noen opplysninger i kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til den Mathilde som jeg nevnte forrige innlegg, Klokkerbok for Fjære: Lenke se øverst på siden i boka. Får se om jeg finner Ole Anton Jacobsen og Mathildes vielse. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for søk Lita:-) Her er nok en kandidat f. i Landvik med far Karl:LenkeHar ikke funnnet vielsen i farten, men kan lete bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg forsøkte å finne dåpen til noen av de eldste barna, men lyktes ikke. Lurer derfor på om de kan ha vært bosatt et annet sted i en periode ? -men jeg kan jo også ha blingsa.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg har strevd med det samme,Lita:-( Lurer på om det mangler noen kirkebøker fra den tiden?Vielsen kan jeg heller ikke finne? Under Fjære ser det ut til at vielser mangler, om jeg ikke har sett helt feil?Landvik hadde vel egen kirke på den tiden?I dag ligger vel Landvik i Grimstad kommune?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er Jacob døpt.Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Fjære, Klokkerbok nr. B 11 (1881-1905), Fødte og døpte 1891, side 141. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=799&idx_id=799&uid=ny&idx_side=-147>Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Som fadder er møller Karl Olsen (Mathildes far?) og Kirstine Karlsen, som antagelig er Mathildes søster.Da passer det med denne familien i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Det er vel ikke noe entydig konklusjon her ennå?Fikk nettopp tilsendt et bilde der noen som står ved siden av en grav med navnet Mathilde Jacobsen.På det bilde skimter vi 1936 som dødsår.DIS sitt gravregister har i Fjære en Mathilde Jacobsen som er født 20/2-1864, og død 8/11-1936.Det kan være denne Matilde vi er på jakt etter?ID-1379678I FT-1900 er det vel angitt at hun er født i Landvig, men det står det også for barna hennes, og noen av dem er som sagt født i Fjære og noen i Langvik.Her er Asta Josefine: Source information: Aust-Agder county, Landvik, Parish register copy nr. B 7 (1885-1904), Birth and baptism records 1900, page 56. Permanent pagelink: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=821&idx_id=821&uid=ny&idx_side=-63>Lenke Permanent imagelink: LenkeHer er Karl som senere også kalles for Karl Severin: Source information: Aust-Agder county, Fjære, Parish register copy nr. B 11 (1881-1905), Birth and baptism records 1893, page 165. Permanent pagelink: Lenke Permanent imagelink: LenkeHer er Konstanse: Source information: Aust-Agder county, Fjære, Parish register copy nr. B 11 (1881-1905), Birth and baptism records 1895, page 193. Permanent pagelink: Lenke Permanent imagelink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott Kirsti , da er det vel samme kandidat som jeg foreslo i innlegg 5. Her ser det ut til at saken er løst:-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Hvis jeg tolker dette rett, så er Mathilde fra 5,9,10 og 12 rett person med bakgrunn i:Møller Karl Olsen er oppgitt som fadder i Jacob sin dåp?I tillegg er det nevn en Kristine som kan være søster til Mathilde? Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel den Mathilde Jacobsen som er gravlagt 1936 , her fra Dis Gravminner: LenkeHar ikke funnet Kristine Karlsdatter i farten, men Møller Karl Olsen ser jo ut til å være rette faren til Mathilde.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Får nå bekreftet av Mathilde sin slekt at far til Mathilde var Møller, og da antar jeg at dere har funnet rett person!Takker så mye til alle sammen! Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.