Gå til innhold
Arkivverket

[#78952] Hvem var Lars Andersen Eye gift med Marte Hansdatter Lauvhøgda. F. 1770 i Vinger


Gjest Grete Singstad Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Singstad Paulsen

Lars Andersen Eye ble gravlagt 9. okt. 1809 i Eidskog, Hedmark 53 år gammel, dvs født ca 1756. Han ble ble forlovet seg med Marte Hansdatter Lauvhøgda 9. juni 1794, og giftet seg 27. juli s.å. i Eidskog, HE. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9136&idx_id=9136&uid=ny&idx_side=-170>Lenke Her blir det opplyst at han er fra Høland i Akershus.I 1801 er Lars alder oppgitt å være 40 år, dvs født ca 1761. Lars og Marte hadde i 1801 barna barna Cyprian 6 år, Anders 5 år og Kari 2 år. Hans ble født 1805 og Berthe i 1808. LenkeFinner kun én Lars Andersen i Hølan i aktuell tidsperiode, nemlig Lars Andersen født på øvre Krog i Høland i 1762:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det kan være to Lars Andersen Eye fra Høland som kan være aktuelle, forutsatt at begge levde opp til voksen alder. Lars døpt i Løken kirke 24/2 1760 av foreldre Anders Halvorsen og Kirsti Larsdatter på Kaldaker, ikke g. i Høland. (Høland/Setskog I s. 179) Lars er ikke bortgiftet. Den andre Lars er den som du har funnet døpt i Løken kirke 25/7 1762 av foreldre Anders Hellensen og Marie Larsd. Krok. (Høland/Setskog 5 side 136), han også ledig. Lars var landsoldat da han trolovet seg i Eidskog 9/6 1794. Forlovere var Engebret Sørpebøl og Auden Sjølåa. Oppkallinga av barna til Lars og Marthe gir oss ikke mye å bygge på. Førstefødte er Syprian i 1795. Ingen med navnet Syprian i Marthes aner så langt jeg har forsket. Kan være et spor som må følges opp på Lars Andersen Eye, Høland. Du kan også følge med på: www.sigfridslekt.com om det skulle dukke opp noe om Lars Andersen Eye. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Takk for svar. Får prøve og spore disse to kandidatene for å se om jeg kan utelukke en av dem.Når det gjelder navnet Syprian tror jeg dette kommer fra Martes slekt. Hun hadde nemlig en bror som ble døpt Sephrian 28. mai 1775 i Vinger. LenkeFinner han ikke i 1801-tellingen, så det er mulig han er død, og at Marte har valgt å kalle sin eldste sønn opp etter broren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Syprian f. 1775 døde i 1789. I følge gammel tradisjon så skulle første barnet oppkalles etter barnets farside, ikke etter barnets morside. Kan hende at Marte ville minnes sin bror Syprian med å gi sin førstefødte samme navn som den bortgangne. Kan vær så at det ikke er noen av disse to Lars Andersen i Høland som ble g.m. Marte på Lauvhøgda. Han var landsoldat og kan ha vært i Høland som soldat og født et helt annet sted. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

At Lars Andersen kanskje ikke er i fra Høland er noe som jeg også har tenkt på. Det er, så vidt jeg vet, ingen gårder i Høland med navn Eye e.l. Gården Eid er det nærmeste jeg kommer. Og hvis Eye (Eje) er betegnelse på en plass skulle man forventet at det skulle stå etter et gårdsnavn, f. eks. Krogs Eye. Dette var i alle fall vanlig her på Hadeland og i nabosognene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Vel - det kan jo selvsagt ikke stå noe om Lauvhøgda her allerede i 1774 - var litt for rask. Lars er nevnt som sønn, 13 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

9 - Takk for innspill! Har nå sjekket kirkebøkene for Nes også, men har ikke funnet noen kandidater i aktuell periode, hverken blant døpte eller konfimerte.Enn så lenge leter jeg fortsatt i Høland og følger fortsatt Kaldager-sporet. Prøver nå å finne ut når Lars Andersen Kaldagers mor, Kirsti Larsdatter døde, for så å se om det finnes et skifte etter henne.Kaldager er forøvrig nabogården til Gåsvika, gården som Lars Andersen Eyes svigermor var fra, og dette kan jo styrke at Lars var fra Kaldager, men det som forvirrer meg er navnet Eye - hvor kommer det i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Eye/Eie eller Eiet var en antagelig en husmannsplass. Under Åmot i Setskog er det en slik plass Eiet. I bygdeboka kan vi lese at plassen er nevnt første gang omkring 1835(derfor nevnte jeg ikke denne plassen i mitt innlegg 4). Har du sjekket FT 1801 for Åmot i Setskog? Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Kan godt tenkes at plasser fikk navn en del år før vi finner dem i skriftelig kilder, og at dette er forklaringen på navnet hans.Hverken Kaldager eller Åmot har spor etter søskenflokken på 9 som ble født på Kaldager i åra 1747-1764. Har prøvd i finne igjen Kaldagersøsknene, som tydligvis alle levde høsten 1774 da skiftet etter faren ble gjennomført. Men de er vanskelig å finne. Kanskje giftet Kirsti Larsdatter seg på nytt, kanskje flyttet hun ut av sognet? Søskenflokken født på Kaldager av foreldre Anders Halvorsen og Kirsti Larsdatter:Brynnild f. 1747Ole f. 1749Anders f. 1752Anna f. 1753Knud f. 1756Steen f. 1758Lars f. 1760Guldbran f. 1762Torer f. 1764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.