Gå til innhold
Arkivverket

[#78955] Ole Halvorsen Moen/Buen Jondalen/Flesberg fødsel, forfedre


Gjest Harald Linde-Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Linde-Nielsen

Ole Halvorsen Buen, gift Kongsberg i 01.10.1774 med Berthe Hansdatter Moen i Jondalen. De fikk 1775-1788 barna Halvor, Live, Rønnaug, Berit, Hans og Anne.Også gift 28.09.1791 med Giertrud olsdatter.Når ble Ole Halvorsen født? Og hvem var moren og faren? Alle oplysninger er velkomne. De kom fra Jondalen som sokner til Kongsberg, Flesberg, Sandsvær og noen tilfeller Gransherrad. Kirkelige handlinger foregikk oftest i Kongsberg.Mvh. Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Hvis du leser skifte etter Ole Halvorsen Moen som du finner i det andre temaet du har om denne familien, er hans bror Helge Halvorsen Haave 67 år nevnt.Helge Halvorsen Haave i ft 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Det kan da virke som om Ole Halvorsen opprinnelig kommer fra Haave, Gransherred. Navnet Buen vil vel da stamme fra moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Det er ikke godt å vite om moren kom fra Buen. Trolig kalles Ole Buen fordi han bodde der.I 1801-tellingen var Ole Halvorsen 54 år gammen. En mulig kandidat finner vi da i 1748 (5. dåp nedenfra på venstre side):Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7951&idx_id=7951&uid=ny&idx_side=-70>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

jeg fant en slektstavle på rootsweb. Forteller om Helge Halvorsen f. 1735 Hafsten og broren Ole født 1747, døpt 19. okt 1749. Dette er personene vi snakker om. Står her at Ole døde i 1765, men de fleste slektstavler kan jo inneholde feil. Men kanskje et mulig utgangspunkt likevel? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

At Ole Halvorsen i slektstavle innlegg (5) skal være død i 1765 ser for meg ut til å være en feiltolking av kirkebok: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7936&idx_id=7936&uid=ny&idx_side=-212>Lenke linje nr. 35. Området Hovend (tror jeg) forveksles da med gården Haave, og det er dermed en annen Ole som er nevnt her og 10 år eldre. Finner heller ingen andre alternative kandidater verken i Tinn eller Hjartdal. Ser ut til at det er samme slektstavlen som har lastet ned på Familysearch og Rootsweb, finner ingen kildeinformasjon på noen av dem.Ole Halvorsen er da døpt 19.okt. 1748, Hjartdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Litt sen, men .. Jeg har også hatt litt hodebry med Haave-folkene, og trodde de kom fra Hovin. Men det viser seg at Halvor Olsen Haave er fra Hole på Ringerike. Han har sønner Ole, Johannes, Paul og sikkert flere barn. Jeg kom borti Paul Halvorsen Haave som bodde på Eikedokk under Stengelsrud en tid. Ole, som kalles Buen, har jeg litt problemer med. Kona has var fra Moen Sandsvær-Jondalen. Det er mulig at de bodde på Buen (Gransherad-Jondalen) en tid, men jeg mener at de er nevnt i Stengelsrud-området flere ganger. Jeg skal se i kommunikant-boka. ----- Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Har prøvd å lese litt om jondalen ulike steder. Hele dalføret er en utfordring for mange. På denne tiden var plassene/buene i Jondalen underlagt omkringliggende gårder og for det meste brukt til Sæterdrift bare deler av året. Flere av disse har senere blitt til gårder og husmannsplasser med fast bosetting hele året.Det kan se ut som om det ikke var uvanlig å ta tjeneste hos nye gårder, eller flere samme året ettersom hvor det var arbeid å finne og hva slags arbeid som skulle gjøres, (kanskje til felles nytte for gårdene omkring og sætherfolket).Det er vel også naturlig at det ofte var her disse menneskene fant sine partnere de skulle gifte seg med evt få barn med. Dermed kan samme person i løpet av noen år dukke opp i ulike steder; Sansvær, Gransherrad og gårder i Flesberg. Alle områdene må dermed ses på som mulig opphavssted. På grunn av sølvverket og mulighetene for arbeid i forbindelse med det, gikk vel hovedstrømmen av mennesker i denne retning. Kongsberg ser ut til i mange tilfeller å bli det naturlige største felles sted for kirkelige handlinger selv om Jondalen tilhører flere områder.Må understreke at dette er min tolkning. Det har vel vært snakk om at det et tenkt å lage bøker om området, og jeg venter i spenning på om noen kunnskapsrike mennesker forbarmer seg over dette området.Jeg har desverre ikke rukket å kikke mer på denne Haave-grenen. Håper jeg finner ut mer her også snart.mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

For Jondalen har man faktisk hele 4 kirkebøker å forholde seg til: Sandsvær, Kongsberg, Flesberg og Gransherad. Som regel vil man imidlertid finne en bestemt familie i to av dem av gangen, f.eks. i Kongsberg og Flesberg eller i Kongsberg og Sandsvær, det kom litt an på hvor i Jondalen de bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.