Gå til innhold
Arkivverket

[#78956] Karen Gustav(us)dtr., født ca. 1687; g.m. Gunder Hansen


Gjest Jens Petter Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Nielsen

Er det noen som kjenner opphavet til dette ekteparet? De kom trolig til Tangen (Drammen) ca. 1730 og hadde i hvert fall datteren Maren Gundersdatter, født i 1720-årene; trolig også sønnen Hans Gundersen, dp. 1731 på Tangen, og datteren Karen Gundersdatter. Gustav(us)-navnet er vel svært lite utbredt på slutten av 1600-tallet, og det er vel derfor kanskje noen som husker om de har vært borti det? Tangen var jo preget av et typisk sjøfartsmiljø, så Gunder Hansen kan godt ha vært sjømann. I så fall kan de jo ha kommet fra et helt annet sted av landet enn Drammensområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gustav ble trolig uttalt med J (Justa'), slik at patronymet Gustavsdatter fort kan være stavet Just(a)sdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Hei, og takk!Nei, det er ingen tvil om at hun er nevnt som Gustav(us)datter; men, jeg skal sjekke det ovennevnte ekteparet nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket barn av ekteparet på Bragernes. De døpte Marie 5/2 1721, Anders 30/4 1722, Cathrine og Giertrud 22/10 1723 og Mari 25/3 1726. Etter det fant jeg ingen barn t.o.m. 1734.Kanskje flyttet de, eller en av dem døde? Det har jeg ikke sjekket. Men kan det være de som døpte barn på Tangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ei Catrine Gundersdatter ble gift 7/3 1747 på Tangen med Chrestopher Pedersen ? Det sto ikke noe mere ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Hei igjen!Ja, jeg har akkurat sittet og kikket litt på dette jeg også; at de hadde en datter Mari/Maren passer jo veldig bra. Skulle gjerne hatt en Kari/Karen også, men det er ikke avgjørende. Jeg skal sjekke kirkebøkene, for å se om noen av dem er nevnt begravede på Bragernes; hvis ikke, kan det nok være at du har 'truffet spikeren på hodet'!Det later ikke til at de er nevnt i skifter for Drammen, men kanskje det endelige beviset finnes i andre kilder.Takk så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dåpen til Hans på Tangen Lenke Om jeg nå ikke husker helt feil så var det en Sax som var fadder til barna på Bragernes? Om det skulle være tilfelle så kanskje noen av de andre fadderne også er verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.