Gå til innhold
Arkivverket

[#78966] Torbjørn Torkildsen, f. 1786 Haugane under Tandla, Luster


Gjest Liv G Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv G Berg

Torbjørn er født i 1786, men foreldrene var ikke gift. Hans mor Christenca Christensdatter, ble aldri gift og far til Torbjørn finner jeg ikke. I BB Står det ikke hvor Torbjørns far Torkild, har sitt opphav. Setter pris på om noen vet dette.Mvh Liv G Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Vet ikke om det kan være en pekepinn en (eller flere) Thorkild Thorbjørnsen får en rekke barn i Luster noen få år etter Torbjørn.Med en Anne Paulsdtr; Randi, døpt 21.7.1792.Med en Sophie Persdtr; Anne, døpt 25.1.1794.Med en Sophie Henrichsdtr; Henrich, døpt 10.1.1796. Ny Henrich i januar året etter. Jan, døpt 5.5.1799, Christopher i Aug 1801. Johannes døpt 6.10.1805, Johanna døpt 21.08.1808.Med en Cecilia Larsdtr; Ingebor, døpt 20.10.1816.Med en Cecilia Olsdtr; Marte, døpt 6.6.1819.Om dette er en eller flere Torbjørn Torkildsen burde la seg gjøre å finne ut av? Det er jo ikke det mest vanlige Lustranavnet. Med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Finner kun to Torbjørn i 1801:Her er en som kan ha hatt tid til litt forskjellig før han giftet seg (kona er mye yngre): [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18011426&gardpostnr=40&personpostnr=1331&merk=1331#ovre>Lenke Denne kan jo være far til de yngste, han var 15 år i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Se bort fra foregående innlegg. Lenke nummer to er selvsagt mor og sønn i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Se bort fra foregående innlegg. Lenke nummer to er selvsagt mor og sønn i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv G Berg

Tusen takk for så flott engasjement her!! Er helt målløs jeg! BB for Luster gir ikke noe svar på hvem som er far til Torbjørn Torkildsen. Det er flere Torkild i det aktuelle tisrommet, så dette har vært en nøtt for meg. Til Heidi innlegg 6, denne karen får jeg kanskje ta en nærmere kikk på! Han er ny for meg :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Torkild Mordølen var gift med ei Ingeborg, datteren Mari var døpt 3.12.1778.Jeg skulle akkurat til å pløye ministerialboka ved de forskjellige dåpsdatoene i 2, men de er selvsagt nede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Foreldrene til Randi f. 1792 var ifølge en bidragsyter på FS:Torkild, f. 1763 på (Skjolden) Bolstad i Luster, døpt 13.2.1763 (Teigen, Luster), død 1832, Utladalen. Hans foreldre Torbjørn Erichsen og Britha Johannesdtr.Gift 21.6.1792 med Anna Paulsdtr. Svensøy, f. 11.6.1764, begravet 5.8.1792 (!!). Hennes foreldre var Paul Peders. og Rannei Torbjørnsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv G Berg

Denne Torkild ser virkelig ut til å kunne være rett person. Jeg er imponert ! Mor til Torbjørn Torkildsen forble ugift og bodde sine siste år hos en søster. Torbjørn og moren er på Dale i 1801 og da er Torbjørn 15 år. Torbjørn og Torkild navnet går igjen i slekten og tre sønner av Torbjørn flytter nordover til Lenvik i Troms. Dette var virkelig spennende...må sjekke ut han her ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Sophie Persdtr. skal nok være Henrichsdtr., og det er nok disse vi finner igjen på Forthun.Denne Torchild er neppe den heteste kandidaten, siden han ville vært rundt 13 år da han ble far, samtidig som Christence var 24? Ingen umulighet, selvsagt - og i tilfelle en åpenbar grunn til at de ikke giftet seg...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Beklager igjen, ifølge litt ryddigere hoderegning var Thorkild på Forthun selvsagt rundt 23 år i 1786, ikke 13. Du milde!Undres om kirkebøkene hadde noe om leiermål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg vet bare at det har vært arbeidet svært mye, og ikke minst av Lars Øyane, for å få klarhet i hvem Torkild Torbjørnsen var, men hittil uten resultat. Sønnen Torbjørn og hans etterslekt er jo velkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Namnet på barnefaren var diverre falt ut den gongen band IV i bygdebokserien for Luster vart prenta. Eg KAN ha funne ut seinare kven denne barnefaren frå 1786 var, men alle notat om dette problemet ligg att i Noreg, og eg kan ikkje få sjekka dette før eg dreg dit att...Med venleg helsing,Lars E. ØyanePS: Svaret på dette spørsmålet KAN liggja i Tingboki for indre Sogn der dei fleste ''uekte'' barnefedrene er namngjevne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Namnet på barnefaren var diverre falt ut den gongen band IV i bygdebokserien for Luster vart prenta. Eg KAN ha funne ut seinare kven denne barnefaren frå 1786 var, men alle notat om dette problemet ligg att i Noreg, og eg kan ikkje få sjekka dette før eg dreg dit att...Med venleg helsing,Lars E. ØyanePS: Svaret på dette spørsmålet KAN liggja i Tingboki for indre Sogn der dei fleste ''uekte'' barnefedrene er namngjevne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Fadrane frå 1786, slik eg tolkar namni:Hans HaugenLars PræstegaardChristopher FlattunGunnhild FlattunDei er alle frå Gaupne sokn!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv G Berg

Takk til Heidi for flotte innspill. man blir ydmyk av slik flott hjelp og egasjement! Lars , - deg hadde jeg kontakt med for noen år siden, angående etterkommer av Torkild Torbjørnsen, f. Varden, ytre Eikum. En av hans døtre havnet i Bergen. Den gang vi hadde kontakt het jeg Fiveland, til etternavn. Vel, den gang fant du Torkild for meg. Det som er synd er at jeg ble skikkelig hacket på maskinen min og mistet alt jeg hadde av slektsdatabaser....i grunnen alt på maskinen forsvant. Det ble et så hardt slag, at å jakte på slekten lå nede i et par år. Det er merkelig hvor mye jeg hadde notert ned på lapper og ark...vel jeg kom i gang og er nå kommet så langt at jeg er begynt å jobbe med mine løse tråder. Torkild og infoen du ga meg, mistet jeg, så det var utrolig flott med så mye respons her. Tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg har blatt litt attende i postarkivet mitt og ser me utveksla ein par e-postar i januar/februar 2002, men den gongen gjekk det meir på etterslekti etter Torbjørn Torkildson. I mellomtidi er jo band VI i bygdebokserien komme ut, og der er denne etterslekti omskrivi under Varden, Eikum ytre! Men dette veit du kanskje...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv G Berg

Hei! Er det virkelig så lenge siden ? Jada jeg har bind 7 og har funnet etterslekten til Torbjørn, under Eikum ytre. Mye av dette står jo også i slektsboken Inger og Torstein Torkildsen lagde, og som jeg har. Men jeg husker at du sendte meg en mail om hvem Torkild Torbjørnsen var, og det er noe av det jeg mistet da maskinen min ble hacket. Jeg har hvertfall lært å ta backup , på ekstern harddisk :-) mvh Liv G Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen, Liv! Prøv med et oppslagsønske på arkivforum, i tingboka for Indre sogn for 1786. Kanskje vi har flaks og de finner barnefaren navngitt med gårdsnavn der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.