Gå til innhold
Arkivverket

[#78967] Forespørsel til Ronny Rismyhr Haugen


Gjest Erik Lie
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Lie

Hei! I Forum for skanna kyrkjebøker, tema 57053, skriver Ronny Rismyhr Haugen bl.a. dette om en kirkebok fra Elverum: 'Viede 1894-1895 står i den neste ministerialboka i rekka, påbegynt 1. januar 1894. Denne boka er ikke innlevert til Statsarkivet, men befinner seg fremdeles på kirkekontoret i Elverum. Boka dekker viede og døde 1894-1914, og inneholder også inn- og utflyttinger samt inn- og utmeldte av statskirken. Utmeldte går helt opp til 1955, og det er vel derfor boka ennå ikke er avlevert. Jeg har en avfotografert versjon av viede (og døde) 1894-95 og kan godt gjøre oppslag.'Ettersom jeg som du er medlem i Sør-Østerdal Slektshistorielag, lurte jeg på om du kunne slå opp en vielse som etter alt å dømme skjedde i Elverum i 1894, mellom Johan Jørgensen, født i Elverum ca. 1871 og Hanna Hansdatter, født i Trysil ca. 1864. Jeg lurer nemlig på om Hanna er identisk med Hanna Hansdatter (Butberg), født på Ønsjøsvea i Trysil 30. april 1862 (datter av Hans Larsen). Disse bor på Vollaeie i Elverum ved folketellingen 1900 med flere barn. Det ville være flott om jeg kunne få bekreftet at det dreier seg om samme person. Det eldste barnet deres var født i 1894, det samme året Hanna flyttet fra Trysil til Elverum og var klar for giftermål.M.v.h. Erik Lie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hei!De er innført på første side i den kirkeboka for Elverum som starter 1894. Gift 25. mars 1894, begges 1. ekteskap, Johan Peter Jørgensen Sveen, Gaardsarbeider Nøtaasen, f. Nermoen 1870, sønn av arbeidsm. Jørgen Gundersen, med Hanna Hansdatter, f. Trysil 1862, konf. Trysil 1879, datter av inderst Hans Larssen. Forlovere: Gudor Husa og Karl J. A. Gropen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Lie

Hjertelig tusen takk! Dette bekrefter at det virkelig er den samme Hanna Hansdatter. Jeg er meget takknemlig for dette.M.v.h. Erik Lie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.