Gå til innhold
Arkivverket

[#78972] Ole Olsen


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Kan noen hjelpe meg å finne Ole Olsen som født. Han var min tipp tipp oldefar men jeg klarer ikke å finne ham som født. I bygdebok for Sandsvær står det at han ble født i 1810 og døde 1883.Her er han som gift i 1839 på Kongsberg. Nr. 17 er det på han og konen.Lenke Permanent bildelenke: LenkeHåper noen kan hjelpe meg. Lykken ville smile til meg da.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Alder ved vielse er oppgitt til 26 1/2 = født 1813. Alder ved vielse er vanligvis mye mer pålitelig enn ved dødsfall. Hvor finner du dødsfallet innført? Hvor bodde familien i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Ulland er en gård i dagens Flesberg kommune oppe i Lurdalen som ligger mellom Kongsberg og Svene. Men om han er født der, eller bare er tjener der, kan jeg ikke svare på.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Hei på dere!Årstallene har jeg funnet i bugdebok for Sandsvær. Vielsen fant jeg i kirkebok for Kongsberg.Skulle så inderlig gjerne funnet hva hans foreldre het.Hvor har du Jon Erik funnet ut at han skal være født 26.12? Hadde vært moro vite. Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Jon Erik skriver ikke at han er født 26/12, men at han er 26 1/2 år.I ft 1865 er fødselstedet for Ole Olsen oppgitt til å være Flesberg Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk for hjelpen.Jeg trodde selv han skulle være født i 1810 men er langt fra sikker. Bygdebøker er ikke alltid til å stole på.Mvh. Inger.Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Ved utflyttingen til Ole Olsen Ulland fra Flesberg 28/6 1839 er alderen oppgitt til 26 3/4 år altså født på slutten av 1812 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5867&idx_id=5867&uid=ny&idx_side=-363>LenkeFinner da en Ole døpt 27/9 1812 LenkeMoren Jøran Mikkelsdtr får en sønn Tørger i 1819.Ved dåpen til Ole Olsen og Marie Knudsdtr sønn Knut 26/10 er det en Tørger Pedersen som er fadder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk for hjelpen.Nå ble jeg meget glad. Leter etter Berthe som skal være søster til Ole Olsen som var gift med Mari Knudsdatter. Berthe skal være død i 1863 på Viermyr.Dersom noen kan sette meg på sporet av henne så ville jeg satt meget stor pris på det.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Den eneste Berthe jeg finner død i 1863 med tilknytning til Viermyr er denne Berthe Marie 5 1/2 år datter av Ole Gulliksen Viermyr LenkeViermyr ligger i Jondalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Om så skulle være at Ole er fra Ulland, så tror jeg at det kan være lurt å sjekke kb for Eiker.Hva har du av kilder for Berthe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Eneste informasjon jeg har notert på Berthe er at hun er hun er død på Viermyr 1863 og at hun er datter til Ole Olsen og Mari Knutsdatter.Jeg klarer forøvrig ikke å finne henne noe sted.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

I innlegg 8 skriver du at hun er søster til Ole Olsen gift med Mari Knudsdt og i 13 at hun er datter ?Hvor har du informasjonen om Berthe fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Informasjonen har jeg fra en bygdebok. Berthe er datter til Ole og Mari og søster til Ole Olsen som var gift med Elen Christine Christiansdatter.Håper dette ble litt mer forståelig. Berthe hadde altså både en far og bror som het Ole.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Bygdebok for Sandsvær.Var så dum at jeg ikke har skrevet ned hvilken bok men skal reise på biblioteket på torsdag for å se om jeg kan finne det igjen.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.