Gå til innhold
Arkivverket

[#78974] Gårdsregister til Stjørdalsbøkene


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Finner ikke igjen gårdsregisteret til Stjørdalsbøkene som skal ligge på internett? Riktignok er det et dårlig register, men bedre enn ingenting. Er disse sidene fjernet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

Det er muligens www.slekt1.com som kan ha hatt registrene liggende ute. Men de har nok tatt dem vekk inntil de har fått avklart tillatelse om publisering fra Historielaget i Stjørdal. mvh RD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Håper de benytter anledningen til å oppdatere å forbedre dette registret. Det er flere gårder en finner i kirkebøker, skifter og folketellinger som ikke er med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Registrene lå på www.laanke.com Ser at det står følgende der nå: 'Sidene er avsluttet'Jeg hadde bidratt med reg. fra et par bøker og hadde tatt med alle gårder, plasser etc. Har ikke fått noe beskjed/ spørsmål om at det kan legges ut andre steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var jo trist å høre at sidene med register er avsluttet. Har tenkt å begynne på å skrive av skifter for Stjørdal og Skatval 1689-1701 og 1727-1785, og i protokollene står det jo kun Stjørdal prestegjeld. I enkelte skifter er det heller ikke nevnt prestegjeld. For å kunne skille og Skatval og Stjørdal fra resten av prestegjeldet var disse til god hjelp da jeg holdt på med skiftene 1786-1823. Jeg vet jo selvfølgelig litt om gårdene i Stjørdal prestegjeld ut fra dette da, men det dukker jo opp noen flere gårder enn jeg har oversikt over fra tidligere. Skatvalsbøkene er jo bedre enn Stjørdalsbøkene når det gjelder register i bøkene. Jeg lager ett dokument med skiftene for Skatval, og ett før Stjørdal.Hvor er f.eks. Devle(skifte etter Knut Olsen i 1701)?:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Gården Devle ligger på Skatval akkurat på grensen mellom de to gamle kommunene Stjørdal og Skatval.V.h. Odd Annar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Anne Lise. Etter det jeg husker har jeg skrevet Lånke, Hegra2 og litt av Stjørdal2 og kan sende deg databasen hvis du tror det er til hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret til begge. Ja det ville være flott Heljar å få databasen, og det kan jo hende den er til hjelp. Min e-postadresse er: anlih@online.no. Regner ellers med å bruke lang tid på dette, og nå er det jo også sommer med en andre aktiviteter etterhvert enn slektsforskning og skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.