Gå til innhold
Arkivverket

[#78978] Samuel Bugge, kaptein og løytnant frå Jølster til Askøy -opplysningar om huslyd?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Til innlegg 21:Ovenstad, bind I, s. 187, Bugge, Samuel: ”F. ca. 1699 i Norge. – Kom i tjeneste ca. 1718. – Uoff. ved 1. Bergenh. nasj. inf.regt. – Fenr. ved Bergens festn.s frikomp. 5/3-1731. – Sekint. ved samme komp. 18/7-1736 og print. 17/10 1738. Avskjed 22/9 1762.”Jf. http://www.genealogi.no/kilder/mil/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 20: Dersom din forøvrig meget interessante teori stemmer, Yngve, kan Ove være oppkalt etter en mulig farbror Ove Nielsen Rishaugen i Moss (f. ca. 1615). Isåfall styrkes hypotesen om at han og Christian Nielsson Holberg (f. ca. 1620/22) (som jo var Ludvig Holbergs far) begge var sønner av Jens Bjelkes fogd på Veden gård i Berg v. Femsjøen, Tistedal, Fredrikshald Nils Christensen (1580-1653)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Per, Yngve, Grethe og Christian for nye interessante innlegg.Til Per (#23): Jau, det var sjølvsagt ei ''forskriving'' - det er borni til Samuel og Barbro eg er på leiting etter...Til Grethe (#21 og 29): Det var kjekt å få greie på ''yrkesutviklingi'' til Samuel Bugge. Og sidan han so ofte opptrer som faddar i Bergen, reknar eg med at det kanskje ikkje var før i 1762 at han og Barbro busette seg på Strusshavn på Askøy?Elles sit eg framleis att med spørsmåli om dødsfalli til dei to borni Ove og Barbro...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

hei,jeg har ennå ikke kommet på sporet av de to barna, Ove og Barbro, i dødsfallslistene i Bergen. Jeg kan heller ikke se at Ove, født 1727 i Leikanger, er død i Leikanger, før familien flyttet til Bergen. Ung alder kan jo like gjerne bety i 20-årene...Hvor har du opplysningene om barnas dødsfall fra, feks at Barbro er død i Bergen omkring 1739(?)Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Grethe for nye fine innlegg.Eg veit i dag ikkje kvar eg fekk opplysningane om dødsfallet til Barbro Marie Bugge, men det KAN ha vore frå ætteboki for Nitter-ætti. Uansett ser eg at ein eller annan annan person har funne ein dato frå 1739. Kanskje er det ei ''kamuflert'' innføring i ei kyrkjebok i Bergen?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Grethe for nyttige og gode opplysningar om Barbro Marie Bugge. Då er ho på plass, og stort meir kan me vel ikkje venta å finna...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Til 20: Jeg har også sett for meg en mulig oppkalling av Christians Nielsens bror Ove, men har også tenkt meg muligheten for at Ove Christiansen er oppkalt etter Ove Bjelke, som gjennom mange år var en mann Christian Nielsen (Holberg) hadde et nært forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Yngve/25:) På denne måten blir jo ikke Christian Holberg (c1624-1686) SVOGER av Søfren Munthe (1646-1687). Christian's svigerfar, derimot, blir svoger av Søren. Du bruker tydeligvis begrepet 'svoger' i en annen betydning enn 'gift med søsken' eller 'gift med ektefelles søsken', slik man benytter uttrykket idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

39: Det er for såvidt riktig. Jeg bruker det slik det ble brukt på 1600-tallet, jfr. Kalkar (bd. IV, side 238) svoger= 'slægtning ved ægteskab (om mænd)'. Poenget mitt var ganske enkelt at det eksisterte en nær forbindelse mellom Søfren Munthe (født ca. 1646) og Christian Nielsens kone Karen Lem (født ca. 1647).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.