Gå til innhold
Arkivverket

[#78981] Bærøy i Drangedal


Gjest Merete Fikse Bærø
 Del

Recommended Posts

Gjest Merete Fikse Bærø

Lurer på om det er en øy i Nedre Tokevannet som heter Bærøy el. Er det noen lokale kjente som vet dette? Har lett på kartverk på nettet, men kan ikke finne et svar. Eller kanskje den øya befinner seg et annet sted i Drangedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merete Fikse Bærø

Nå har jeg oppdaget noe jeg syntes er veldig rart. Fant Bærøya i Nedre Tokevannet med Finn.no sine karttjenester. Tror det er samme øya som blir beskrevet her som 'Børøya'.Men ethvert som jeg zomet inn forandret navnet seg fra Bærøya til Børøya.Hjelp fra kjent folk hadde vært fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei.Jeg har funnet dette i Matrikkelutkastet av 1950 under gården Ytre vefald Gårdsnr.25.bruksnr. 22 Børøen 0 mark 23 øre eier er: Kragerøvassdragets fellesfl.foreningMatrikkelutkastet av 1886 forteller flg. Eier Elling Olsen gr.nr.25 br.nr.22 Gårdsnavn: Vefald Ytre Bruksnavn: Børøen. merk: Ogsaa skr. Bærø.Bærøy ligger akkurat midt på kommunegrensa mellom Drangedal og Kragerø (før 1960 Sannidal)I bokserien Slektsregister for Drangedal nr.4100 side 350 i bind nr.3 Kan du lese mer om Elling Olsen, Bærøy, Kurdøl og hans kone Ingeborg Steinardtr.Kleppe i Lunde.Som du ser av dette så skrives navnet forskjellig.Hilsen Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kerstin Thorsen

Ang. navnet på øya i Drangedal så skriver Truls E.Nordby i sin bok 'Gårds-og stedsnavn i Vestmar' flg.: Børøy er den gamle normaluttalen på dette øynavnet. Det gjelder også Bærøy i Kragerø, men bakgrunnen for navnet behøver ikke være det samme.Etymologien i navnet viser imidlertid at førsteleddet på såvel Drangeals øya som øya i Kragerø er den samme og at utgangspunktet er beri og det betyr bjørn. (I Kragerø er det flere øyer med dyrenavn.Håper at dette er en oppklaring på din etterlysning.Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merete Fikse Bærø

Hei.Dette er kjempeflott. Da er jeg ganske sikker i min sak. Og kan finne ut hvor forfedrene har vandret. Og måten dere har svart på har gjort til at jeg har lært masse.Tusen takk til Kerstin og dere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.