Gå til innhold
Arkivverket

[#78983] 1. verdenskrig - nære slektninger


Gjest Lars G. Hukkelås
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars G. Hukkelås

En slektning av min kone holder på å skrive en bok om norskfødte emigranter som var med i 1. verdenskrig på amerikansk side, hvor det var ca. 14000 norske emigranter som deltok i AEF (American Expeditionary Forces) Årsklassene var fra 1886 til og med 1900 (Alså ned til 17-åringer) Det var spessielt under den såkaldte Meuse-Argone offensiven at det gikk hardt for seg, med mange falne og sårede på begge sider. Derav ca. 150 norske falne og 536 sårede. Det var også mange som fikk sen-skader, blant annet av gass-bruk fra tysk side. Dette ble/var ikke registrert under dimitering. De som var med i to år, i denne styrken, deriblant ett års tjeneste i Tyskland, etter krigen fikk $ 94,20 i 'bonus' da de dimiterte. Er det andre som har, eller vet om nære slektninger som var med under 1. verdenskrig? Far, onkel eller bestefar. Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Dette er et interessant tema. Jeg sitter med div. info omkring flere øksendalinger som deltok, deriblant, Johannes P. Øveraas (min oldemors bror). Han falt for øvrig under den nevnte offensiven. Jeg har foto, div. korrespondanse, originale minneplaketter etc. Jeg bidrar gjerne med dette dersom det kan være av interesse.Mvh Jan O.K. Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Hei Jan. Kan vi ta kontakt på mail, så skal jeg sette deg i forbindelse med han som holder på med boka. Min adr.er: la-gabri(krøllalfa).noMvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Den er god - sender deg en mail. Se forøvrig tema 77287 angående Johannes P. Øveraas.Hilsen Jan O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.