Gå til innhold
Arkivverket

[#78984] Kan noen hjelpe meg å tyde. Enka Abel Catharine Olausd, fikk en datter i 1820.


Gjest Vigdis Varhaugvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Varhaugvik

Abel ble enke, men fikk flere(ivertfall 2)barn etter at mannen døde. Kan noen av dere proffene hjelpe meg å lese denne dåpen(ca midt på første kolonne)? LenkeHar funnet ut av en del, men håper at jeg kan få oversatt hele avsnittet ang. Marias dåp. Viser ellers til debatt nr 78821 og 78869 og 77173(samme fam)Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Hei6....efter paaske 14.may blev i Qvalsund kapel confirmeret daab over et uægte pigebarn navnlig Maria tilhørende enken Abel Cathrine i Qvals. Født 5.januar. Udlagt til barnefader ungkar Jens Christian Arel ? i Qvalsund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kom til noenlunde samme resultat som Bjørg. 6te Sønd: efter etc. Barnefarens etternavn leser jeg som Avel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Abel må ha flyttet veldig mye, så det blir en hel jobb å prøve å finne ut hvor hun har bodd og hun kan ha flere hemmeligheter?Mulig det er barnefaren, skulle sjekke for å ha en kildehenvisning da jeg nettopp kom over dette med Jens som barnefar.Burde forstått at barnet ikke hadde riktig navn, for han som sto som far var jo død for mange år siden. Atter et nytt spor. Men, takk for all hjelp så langt.Ha en fin kveld, Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Vigdis,Marias mother was Abel Catharine but in her birth record and confirmation ( Maria Jensdr.)1837 in Kvalsund there is no Holmgren mentioned.However, Jens Arel ( Arild ) f. 1797 was the son of Christian Arel & Abel Catharine Thomasdr. Gamst. Jens sister Cecilia Karine Arel married Lorentz Holmgren brother of Abel Catharine. Jens Christian Arel married Bernthine Mathisen and they lived in Saltvandet,Sørøysund.After Jens died Bernthine and her children ( Hermansen )lived with her brother Josef Mathisen in Einsklubben,Måsøy. Also I meant to tell you before that Anders Knutsen died 1810 in Kvalsund age 36. Ron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Correction to ( 6 ) Bernthine Mathisdr. was married to Abel Holmgrens grandson Lorents Andersen f.1857 not to Jens Arild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Ron Thank you.Abel Catrine was Mary's mother. Mary was born in 1820, see post # 2 (Use google translator, it translates well)Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.