Gå til innhold
Arkivverket

[#78994] Sverige til Onsøy; Johanne Elisabeth Pedersdtr f 28.5.1871 Filipstad? Værmland


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Jeg søker hjelp til å finne Johanne Elisabeth Pedersdtr f 28.5.1871 sin herkomst. Hun synes ikke å være innført i innflytterlistene. I hvertfall klarer ikke jeg å finne henne. I familien sies det at hun rømte tiol Norge da hun skulle giftes bort.Hun giftet seg 10.2.1895 i Onsøy med Rikard Martiniusen Skjælø (også skrevet Sjælø). Da står det kun at hun var fra Værmland og at hennes far het Peder/Petter. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5477&idx_id=5477&uid=ny&idx_side=-59>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei ArnfridJeg søkte på folketelling for Värmland 1890, og fant bare en Johanna Elisabeth f. 1871 i hele lenet - Färnebo. Vet ikke nøyaktig hvor i Värmland dette lsognet er.Så slo jeg opp i kirkeboka for Färnebo, og se - der fant jeg Johanna Elisabeth født 28. mai 1871, døpt 4. juni. Foreldre var Petter Danielsson og hustru Greta Persdotter i Kahlhyttan.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Tor,Er det noen som vet om man kan finne ut noe mer om Johanne Elisabeth, hennes foreldre og søsken? F eks var det flere som reiste til Norge? Når reiste JE til Norge?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Igjen hei ArnfridHar sett etter litt mer. denne JEP bodde hos foreldrene i Kahlhyttan i vestra bergslagen i Färnebo til 1887, så på Boklhyttan sm st inntil hun 7. okt. 1891 er registrert som utflyttet til Norge.Ifølge husforhørene, er Peter Danielson født i Gåsborn 7. desember 1828, Greta i Grythy 22. januar 1839.I husforhør AI:40 (1886-1890) s. 163 er også nevnt søsken: Per Johan f. 30 juni 1866, Hilma Lovisa f. 27. september 1868, Josefina f. 30. april 1873, Anna Charlotta f. 29. mars 1876.Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Färnebo var nok Filipstads landsförsamling.Kalhyttan er på vestsiden av Färnsjön, ikke langt fra Filipstad. Å gå rundt Färnsjön er en hyggelig spasertur. Jeg gjetter at JEP flyttet til Bohlhyttan, som jeg tror er det som på www.eniro.se er skrevet Bålhyttan og på GoogleEarth Bolhyttan, vest for Kalhyttan og mellom Filipstad og Brattfors.Det går å gå fra Kalhyttan til Bålhyttan, men det er en ikke helt bekvem høydeforskjell...Gåsborn er i Filipstads kommun, litt vest for Långban, som er nord-nordvest om Filipstad langs vei 26. Grythy er nok Grythyttan, som jeg tror tilhører Örebro län og er i Västmanland.I 1890-tellingen er bare de to yngste barnene skrevet hos foreldrene, men datteren Josefina er fravaerende, not om døvstum, og på døvst.inst. Gumpetan. Den skolen lå i Grava ifølge 1890-tellingen.Per Johan er kanskje dreng i Kalhyttan i 1890-tellingen. Jeg finner ikke Hilma Lovisa i Värmland i 1890-tellingen, men hun flyttet til Norge i 1890 - se Innflytta svenskar til Østfold 1812-1920 - så hun kann ha unngått tellingen. Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen hjertelig takk Vibeke,Jeg skal nå sammenfatte det jeg har, så langt, og legge det inn her.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Petersdotter, Johanna Elisabeth Piga (ogift kvinna)f. 28/5 1871 i Färnebo, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 7/10 1891 från Bolhyttan, Färnebo, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 59Emibas emigrationsakt: Färnebo S 1891 026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Hei Arnfrid!Er det flere navn du søker etter i Onsøy? Jeg har kopi av alle utg. av Varden, og kan se om jeg finner de omtalt, men da er det greit å vite det først! ; ) Det er nesten 40 hefter totalt! ; ) Ellers så har mangler også innflytting av en slektsgren hos meg til Onsøy, men det kan jo hende at presten ikke var så nøye. (ca 1877). Du må isåfall gi meg et par dager! ; )Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er noe av det jeg lurer på:Jeg ser at det mangler KB for 1899-1903, så jeg får ikke bekreftet alle barnene til Johanne Elisbaeth og Rikard Skjælø, men det får våge seg. Så har jeg utflyttingen til JE fra Sverieg, men hun er ikke registrert i innflytterlistene til Østfold, ser det ut for. Jeg skulle også visst omtrent når de flyttet fra Onsøy til Bergen. Siste barnet jeg finner døpt i Onsøy er Rikard Viktor i 1908. Første konfirmerte jeg har funnet i Bergen er Harald (f 1898/1899) i 1913, så hvor ble Hildur f 1895 og Ragna f 1897 konfirmert?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Jeg kan godt fortelle deg hvorfor det mangler en kirkebok, og det er fordi den ligger på menighetskontoret på Ørebekk!. Den lå ihvertfall der i vår, og de sa at den 'skulle vært sendt inn'. Du kan jo ta kontakt med de, men jeg slet veldig bare for å få tre dåpsattester ifm navneendring, så du må belage deg på at det kommer til å ta tid. -til tross for at de lovte at det bare skulle ta noen uker, måtte jeg dra dit selv etter nesten to måneder for å få fortgang i saken.Har du mer navneinfo på foreldre etc. på Rikard Skjælø? Det er mye slekt på kryss og tvers i Onsøy, så det kan hende jeg kan finne info om han via andre familiemedlemmer det er skrevet om i Varden. Alle navn du måtte ha kan hjelpe! Onsøy historielag har møter en gang i uka, jeg har ikke vært på noe møte enda, men siste møte/tilgjengelige på telefon før ferien skal være førstkommende torsdag 17.30-20.30. Det kan jo hende at de har noe info?? 69 31 87 78/77Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Jeg kan godt fortelle deg hvorfor det mangler en kirkebok, og det er fordi den ligger på menighetskontoret på Ørebekk!. Den lå ihvertfall der i vår, og de sa at den 'skulle vært sendt inn'. Du kan jo ta kontakt med de, men jeg slet veldig bare for å få tre dåpsattester ifm navneendring, så du må belage deg på at det kommer til å ta tid. -til tross for at de lovte at det bare skulle ta noen uker, måtte jeg dra dit selv etter nesten to måneder for å få fortgang i saken.Har du mer navneinfo på foreldre etc. på Rikard Skjælø? Det er mye slekt på kryss og tvers i Onsøy, så det kan hende jeg kan finne info om han via andre familiemedlemmer det er skrevet om i Varden. Alle navn du måtte ha kan hjelpe! Onsøy historielag har møter en gang i uka, jeg har ikke vært på noe møte enda, men siste møte/tilgjengelige på telefon før ferien skal være førstkommende torsdag 17.30-20.30. Det kan jo hende at de har noe info?? 69 31 87 78/77Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.