Gå til innhold
Arkivverket

[#79008] Maren Christensdatter Lagbråten Eidsberg


Gjest Hilde Roos
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Roos

Maren Christensdatter ble født i Eidsberg 5/9 1839.Hennes foreldre heter Christen Olsen og Inger Mari(e)a Oldatter men det er det enneste jeg vet om de og at Maren giftet seg med Ole Gjerlaugsen 21/4 1862 i Eidsberg. Er det noen som kan hjelpe?Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Prøver meg litt fram. Ved dåpen til Maren står det Langebråten. I 1865 finner vi på Langebråtenhaugen Inger Maria Olsdtr født i Rakkestad. Men annen ektefelle. Men det kan jo være 2. ekteskap. I Rakkestad finner vi i følge FS, 30-12-1830 vielsen til Inger Marie Olsdtr, 22 år født ca 1808, og Christen Olsen 54 år. Hennes far Ole Larsen. Alderen stemmer bra med henne i 1865. Hvis en da kan finne Christen død, og en ny vielse, så kanskje det er rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei, Christen Olsen inngår i min slekt fra hans første ekteskap med Dorthe Tarvardsdatter. Din Inger Marie Olsdatter var hans andre kone. Det har ikke lyktes meg å komme noe videre med Christen Olsens opphav, men hvis du leser innlegget mitt her: Lenke ... så ser du hvordan saken ligger an.Ang. Inger Marie Olsdatter så har jeg notert at hun ble døpt 09.10 1808 i Os i Rakkestad, og var datter av Ole Larsen og Marthe Syvorsdatter fra Torper. Ved vielsen med Christen tjente hun på Østby.Mulig det står mer om hennes slekt i bygdeboka for Eidsberg.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Nå fant jeg denne vielsen i kb for Rakkestad. Der står Christen Olsen Langebraaten av Eidsberg, så da var det vel bingo!vielse nr 38Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. I 7 (1825-1841), Ekteviede 1831, side 188. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9&idx_id=9&uid=ny&idx_side=-193>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hilde, jeg har en del mer info om Christen, hvis du skulle være interessert. Kan sende deg per mail.Har også noen bilder fra denne slekta, trolig fra ca. 1860-1900, der de fleste avbildede er ukjente for meg. Sikkert et skudd i blinde, men det kunne jo slumpe til at du kjente igjen noen av dem?Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Tusen takk for svarene.Det hadde vært morro å kunne se disse bildene da Inger Marie er min tipp-tipp oldemor men jeg må jo være ærlig å si at jeg aldri har sett bilder av henne da det eksisterer veldig få bilder av familien bakover i tid.Jeg vil gjerne ha flere opplysninger om Christen. Du kan kontakte meg på hilde-roos@hotmail.com Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

I Wergeland Krog: Gårdshistorie 5 for Eidsberg står det en god del om denne familien. Christen Olsen var født ca. 1771 i Varteig og hadde vært mange år på Sævesplassen i Rakkestad før han kom til Vestre Berger i Eidsberg. Derfra kom han til Langbråten hvor han døde i 1853. Han var gift 2 ganger, først med Dorte Tarvardsdtr./Halvorsdtr. (står slik i gårdshistoria), f. ca. 1763, d. 1824, deretter gift 1830 med Inger Maria Olsdtr. fra Østby i Os, Rakkestadf. ca. 1810, d. 1871.Det står såpass mye om familien i gårdshistorie 5 at jeg anbefaler at du låner den. Familien er omtalt på sidene 289-290 (Vestre Berger) og 675-677 (Langbråten).Mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Roos

Tusen takk for opplysningene.Det er fint at du kan opplyse hvem bøker man kan låne for da er det lettere å finne opplysninger som man trenger. Erfaringene er at det å låne bygdebøker letter en del på det å finne det man trenger og for å komme videre i slektforskningen. Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.