Gå til innhold
Arkivverket

[#79010] Hvor er Kolnes i Kaupanger/Sogndal?


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Ole Ingebrigtsen Kolnes arbeidet ved Årdal kobberverk som tømmermann og gruvearbeider fra 1724 til 1734 og dessuten fra 1752 da virksomheten ved verket så smått ble tatt opp igjen etter en driftsstans. I 1756 ble alle arbeiderne spurt om sin bakgrunn og Ole fortalte da at han var «føed paa Kølnæs i Copanger, omtrent 55 aar gammel, er givt, har een søn». I lønningslistene kalles han Kolnes.Jeg har ikke funnet Kolnes eller Kølnes som gårds- eller stedsnavn i Kaupanger, men regner kanskje med at det kan ha vært en plass med dette navnet som var i bruk en stund. Kanskje dette rett og slett var et sted der det ble brent trekull? Er det noen som kjenner dette stedsnavnet i Sogndal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for tipset, Arnstein, men jeg ser ingen grunn til at vi skal så langt av sted. Den aktuelle karen fortalte selv at han var fra Kaupanger, og han kan vel ikke bommet med et helt prestegjeld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Det er tydelegvis ikkje så enkelt dette her. Likevel, det er tross alt ikkje så mange nes på Kaupanger.Eg har sjekka litt på kartet. På neset utanfor Nedre Alme ligg det eit bruk som heiter 'Neset' (bruk nr. 107/5) Ovanfor dette (kan være ein gammal husmannsplass eller berre eit stadnamn), står det 'Kollegjerdet'.Kan Kolnes e.l. være eit gamalt namn på 'Neset'?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei, En Olle Ingebrigtsen på gården Giere er 3 år ved tellingen i 1701.. Her kan det være mer klaff i forhold til Kollegjerdet.Mvh J. Nordheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk til Egil, Jarleif og Berit for konstruktive forslag! Alle forslagene kan ha noe for seg. Forskjellen mellom Kjørnes og Kølnes er tilsynelatende ikke så stor. Kjørnes kunne derfor være riktig gård, men dette har jeg likevel ikke så stor tro på. Denne Ole Ingebrigtsen ble vekselvis kalt Kolnes og Kølnes, - og det på en arbeidsbeidsplass hvor trekull spilte en viktig rolle. Derfor tror jeg at første del av dette stedsnavnet må ha vært Kol-, Køl- eller kanskje Kull-.Olle Ingebrigtsen på 'Giere' (gården heter egentlig Geirane) har jeg lagt merke til. Selv om Ole var født på en gård eller plass som het Kolnes, kunne han selvsagt bo et annet sted i 1701. Erfaringen tilsier dessuten at når folk ble spurt om hvor de var født, så svarte de med det stedet de kom fra eller der de hadde bodd lengst under oppveksten. Det kan derfor også teoretisk være at denne Ole Ingebrigtsen Geirane flyttet til Kolnes etter 1701.Så til Egils forslag. Jeg er enig i at det tross alt ikke var så mange nes i Sogndal, - og enda færre i Kaupanger anneks. Dette neset på østsiden av Amlabukta er absolutt blant de mest aktuelle, og plassen Kollegjerdet ovenfor gjør dette neset meget interessant. Spørsmålet er derfor om det er noen lokalkjente som vet noe mer om bosetningen rundt Amlabukta rundt 1700 og kanskje noe om stedsnavnet Kollegjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.