Gå til innhold
Arkivverket

[#79014] Sogn og Fjordane, Kinn, tiltalt for voldtekt i 1893


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Den 5. desember 1893 blir Salomon Johannessen, f. 1861 på Kind, bosatt på Kind, tiltalt for å ha voldtatt en 8 år gammel jente. Er det noen som vet hvor en slik tiltale fant sted, og hvor jeg kan henvende meg for å få kopi av selve saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Salomon ble gift ca 1896 med Oleanne Simonsdatter f 1866 i Kinn og får barna Johan og Sigurd f 1897 og 1899. Ved folketellingen 1900 er han husmann og jord og fisker på Kinn i Kinn. Hvis han ble dømt i 1894, kan han med andre ord ikke ha fått noen lang straff. Kanskje ble han frifunnet. Men det må ha vært en ganske spesiell sak. Jeg kan knapt huske å ha lest om voldtekt av barn på den tiden? Meld gjerne tilbake her på forumet hvis du finner ut noe om denne saken! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Jeg har tenkt på det samme, Jonny, vedr. en straffesak i 1894 og giftermål i 1897. Salomon fikk også sønnen Sverre i 1907 og en datter Alfhild, men jeg har ikke funnet hennes dåpsinnførsel. Jeg har sendt mail til statsarkivet i Bergen, så får vi se hva de kan finne ut av. Salomon dør i 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.