Gå til innhold
Arkivverket

[#79031] Hvorda fjerne svar du har lagt inn på debatt?


Gjest Vigdis Varhaugvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Varhaugvik

Ser at det er innlegg og linker folk legger inn forsvinner, hvordan gør man det. Kan man slette sine innlegg selv?Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nei det kan man ikke gjøre.Hvis man har en veldig god grunn til å fjerne sine egne innlegg, så må man kontakte redaktør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Tusen takk til Lars Ole. Ok. Har sett at ting er blitt forandret på slektsforum også.Ha en fin dag.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er jo delte meninger om man skal kunne redigere sine egne innlegg.Jeg synes ikke man skal ha mulighet til å gjøre det. Når man vet at ikke muligheten er der så tenker man seg gjerne om et par ganger før man poster. Og i tillegg får man gleden av å lese innlegg som i noen tilfeller er skrevet i en kanskje unormal sinnstilstad.Går det over streken, så er redaksjonen der med viskelæret. Men takhøyden må være stor her på forumet, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Selvsagt må man ha muligheten til å rette opp eventuelle feil i dette forumet. Jeg forstår ikke helt hvilken 'glede' man kan ha 'av å lese innlegg som i noen tilfeller er skrevet i en kanskje unormal sinnstilstand'. I Vær varsom-plakaten står det blant annet at 'feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.'Kommer man i skade for å bringe til torgs uriktig informasjon, kan man selvsagt skrive til redaksjonen og få denne korrigert. Jeg har selv fått rettet en beklagelig feil en gang på denne måten etter å ha forklart sammenhengen til redaktøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg mener at det ikke skal være mulig å foreta rettelser i sine tidligere innlegg. Dette er et åpent forum der det man skriver blir publisert åpent tilgjengelig for alle og enhver. Å gjøre rettelser i et innlegg i ettertid vil etter min mening være en form for dokumentfalsk. Hvis det i en debatt har kommet svar og nye innlegg og det opprinnelige innlegget blir endret i ettertid, da er jo de nye innleggene basert på noe som ikke lenger er tilgjengelig. Det blir helt feil. Jeg forstår utgangspunktet ditt, det er ergerlig å oppdage at du har skrevet noe feil. Men muligheten for å rette gir også faren for uheldig manipulasjon av noe som har vært publisert tidligere.Har man vært uheldig å skrive noe som inneholder faktafeil, enten ved en glipp eller fordi man ikke visste bedre, så må man korrigere dette med å skrive et nytt innlegg og forklare hva som var feil. Har man skrevet noe i affekt som man angrer på i ettertid, ja da bør man være voksen nok til å be om unnskyldning i et nytt innlegg. Og som Lars Ove skriver, man bør tenke seg om et par ganger før man posterer et innlegg.Redaksjonen har mulighet for å fjerne innlegg, men dette bør kun forekomme unntaksvis der en debattant har gått over streken med usaklige og krenkende utsagn. I slike tilfeller må det framgå at innlegget er fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Vesthagens kommentarer i innlegg 6 har absolutt noe for seg, men jeg mener likevel at det må være mulig å kunne redigere innleggene innen en gitt tidsfrist (man oppdager ofte tyrkleifer osv. i ettertid) samt trådtittel og stikkord. Dagens system er nærmest håpløst når man ikke kan endre håpløse overskrifter som 'Etterlysning' og 'Spørsmål'.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Atle (5)Når jeg skriver 'unormal sinnstilstand' så er det for meg en tilstand hvor jeg blir fryktelig glad eller fryktelig sint. Jeg er normalt en sindig rolig mann.Når innleggene blir enten 'fryktelig glade' eller 'fryktelig sinte' (kanskje spesielt det siste), så vil noen kanskje fjerne eller rette på det man skrev hvis man hadde mulighet til korrigeringer.Men jeg synes slike innlegg her på forumet bare frisker opp de mange ganske kjedelige diskusjonene her inne, og slike innlegg viser bare at vi er normale mennesker av kjøtt og blod med en sær hobby.Og det å kunne rette innlegg man har postet tilbake i tid kan jo absolutt ikke tillates, der er jeg helt enig med Ole Arild.Når det gjelder trykkfeil, så gjør alle feil en gang i mellom, og jeg tror alle forstår det.Temaets 'overskrift' er jo egentlig det viktigste og kanskje det man bør tenke seg både 10 og 12 ganger om før man poster. I tillegg mener jeg at man skal bli tvunget til å skrive stikkord, kanskje minst 30 tegn?, og at temaet blir plassert geografisk riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Alle seriøse trykte medier og nettmedier har en ansvarlig redaktør som følger Vær varsom-plakaten så godt de kan. Det spesielle med nettmedier som dette er at redaksjonen blant annet kan korrigere faktafeil, fjerne falske innlegg, trusler og grove krenkelser, og om nødvendig selv legge inn kommentar i direkte tilknytning til disse - uten at endringene er synlige i ettertid. Redaksjonen kan også stoppe en debatttråd hvis den mener det er best. Alt dette har vel skjedd i Brukarforumet, men heldigvis svært sjelden. Jeg er helt enig i at det bør være stor takhøyde i dette forumet, slik redaksjonen har lagt opp til.Har en debattant begått en feil og klarer å korrigere den ved hjelp av redaksjonen innen feilen har resultert i et haleheng med kommentarer, må jo det være akseptabelt. Klarer man i samarbeid med redaksjonen å korrigere feilen uten at meningsinnholdet i etterfølgende innlegg ikke fordreies, er vel det også greit. Derfor er jeg uenig i de absolutte utsagnene i innlegg 4, 6 og 11 om at faktafeil, krenkende personkarakteristikker o.l. ikke skal kunne endres i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Mange meninger både for og mot å kunne rette.De gangene jeg kunne ha tenkt meg å rette er i ei overskrift, som er mangelfull.Men det som er skrevet bør ikke tas bort, men feil må rettes opp i et nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Man bør kunne korrigere sine innlegg, men det bør være på den måte at opprinnelise innlegget står og det kommer til en merknad som viser hva korrigeringen omhandler.Dermed får leser også med forklaringen på hva som er endret, en endring som kan være av betydning for leseren av tema.I dag er det ikke lett å legge inn korrigering da innleggene i BF på DA ikke er lenket, men kontinuerlig lang evighet av innlegg.Gjelder det 'ufyselige' innlegg, så får en ta dette opp med redaktør, som tar de nødvndige grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er enig i at krenkende adferd mot en meddebattant ikke hører hjemme her.Men hva er krenkende?Vi 'søringan' er nok mer hårsåre enn de nordpå, så et uttrykk som 'hestku..' er har jo domstolen nordpå sagt er ok, så hvor skal grensen gå på DA? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.