Gå til innhold
Arkivverket

[#79036] Postkorttegneren Erling Nielsen


Gjest Tove Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Karlsen

Et mysterium eller kan noen hjelpe meg med informasjon?Jeg har to store hobbyer, slektsgranskningen og det at jeg samler postkort. Slektsgranskningen er stort sett overkommelig, mange mysterier har latt seg løse selvom det har tatt lang tid...Min Postkortsamling derimot gir meg litt hodebry. Jeg samler blant annet postkort av en mann som heter Erling Nielsen. Og som samler vil man gjerne vite noe om mannen bak kortene. Men når det gjelder Erling Nielsen så vet jeg nesten ingenting.Jeg fant denne artikkelen på internett, så nå vet jeg at han på 1920 tallet var tegner hos Farriskilden i Larvik. http://www.op.no/kultur/article3914822.eceJeg regner med at Erling Nielsen er død, for jeg har postkort som er tegnet fra rundt ca 1915 og framover. Så troligvis er han født noengang på slutten av 1800tallet.Noen som har tips eller informasjon om Erling Nielsen.

bilete9562.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Har du forsøkt med et spørsmål til denne foreningen? http://www.postkortklubben.com/Erling Nielsen tegnet mange postkort. Gratulasjonskort, ofte med barn i lek (fra 1940/50 tallet), og den store serien med bunadskort som de fleste postkortsamlere kjenner til. Han tegnet også tidligere flotte kort i art decostil. Jeg tror nok denne foreningen har noe inf. om denne illustratøren du spør etter. Han var forøvrig også reklametegner.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Det er neppe arkitekten som også er postkort-teiknar. Ved søk på nett har eg funne eit nissekort av Nielsen datert 1944. Arkitekten døydde i 1943.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Tror heller ikke det er ikke at det er arkitekten som er min Erling.Jeg skal sender en epost til postkortklubben og hører om de har noe informasjon i tidligere eks. av 'Postkortet' medlemsbladet for oss som er 'frelste'.Jeg har ganske mange av hans senere kort.Jeg driver og lurer på om det er to ulike postkorttegnere, for stilen på de tidlige kortene med ulike klesstiler er ganske ulik fra de senere kortene.Har alle 40 kortene i bunadsserien, de er fine. Mange av hans blomsterkort, gratulasjonskort og julekort og påskekort. Har ikke telt kortene mine, men jeg har ganske mange ulike av Erling Nielsen.I dag har jeg vært og sjekket Norsk kunstnersleksikon på biblioteket, men der er bare arkitekten nevnt.I artikkelen fra Farriskilden se 1) er det en tegning av Erling Nielsen, guttene på den ligner mye på et av hans gratulasjonskort med 2 gutter i en kano.Jeg har også funnet en hjemmeside med flere Erling Nielsen kort og der er det et bilde. Kanskje jeg skulle kontakte personen bak siden og spørre... http://www.123hjemmeside.no/minepostkort/31750605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.