Gå til innhold
Arkivverket

[#79043] Foreldrene til Ane Margrethe Galdberg


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Ane Margrethe Arnesdatter Galdberg trolover og gifter seg den 24.09.1797 i Vadsøe med Arnt Nikolaj Esbensen. Ved ft i Vadsø i 1801 oppgis hennes alder til 31 år. Jeg har ikke funnet henne under døpte i Vadsø i perioden 1768-1772. Heller ikke i kb for Vardø. Vet noen hvem hennes foreldre var og hvor hun ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Hei Berit! Arnt Nicolai kalt Galdberg ved ft. Vadsø i 1801 er mannen til Ane Margrtehe Arnesdatter Galdberg. Hans rette navn er Arnt Nicolai Esbensen slik det står i kb ved vielsen. Hvorfor han er gitt sin hustrus fam.navn ved ft er meg ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Ifølgje FS [url="http://www.familysearch.org>http://www.familysearch.org skal det vere fødd ei Ane Margrethe Arnesdatter i 1770 av foreldre Arne Jonsen Oxen og Karen Estensen. Ingen stad oppgjeven.Framleis ifølgje FS gifta Arne Jonsen Oen og Karen Ostensdr seg i Vardø 19. februar 1775.Arne Jonsen Øen og Karen Estensdatter budde i Vardø i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Ved ft i Vardø i 1801 er Arne Jonsen Øen 51 år og Karen Estensdatter 47 år og de har hos seg barna Gjertud 25 år, John 22 år, Esten 17 år og Sivert 9 år. Jeg finner vielsen til Arne og Karen i kb Vardø i 1775 og jeg finner deres datter Gertru f. 27. sept. 1777 og sønnen Joen f. 26. juli 1779 i kb Vardø, men jeg har ikke greid å finne Ane Margrethe i tidsrommet 1769-1779 i den samme kb Om hennes alder på 31 år oppgitt ved ft. 1801 er tilnærmet korrekt, skulle hun vært f. i 1770 ( /- 1 år). I 1770 var Karen iflg ft 16 år, og det er selvfølgelig mulig at hun da fikk et barn utenfor ekteskap med Arne, men det er ikke svært sannsynlig. Arnt Nikolai Esbensen, mannen til Ane Margrethe Arnesdatter Galdberg, var arving til det største handelshuset i Øst-Finnmark og det er ikke meget sannsynlig at han giftet seg med datteren til korporal og fisker Arne Joenssen Øen, men umulig er det selvsagt ikke. Kanskje er det noen som er flinkere enn meg til å lå lese og tyde kb som kan finne Ane Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.