Gå til innhold
Arkivverket

[#79062] Tolder Hans Hvidt, Stokke 1638-1660


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg har nå forgjeves lett i kirkebøker for Larvik og Langestrand etter dødsfallet til Jens Hansen With ( Hvidt)? 1801. Finner ikke dette dødsfallet registrert i kirkebøkene. Heller ikke ikke i de digtale skifter i Larvik finner jeg skifte etter Jens Hansen? ( skifteavskriftene går fram til 1812, og det burde vel vært et skifte her ?)Vrient dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Dahle Rasmussen

Følger interesseret debatten om Jens Hansen Hvidt/With da han er en af mine forfædre.Jeg har følgende om ham:1. Abraham Dahle (ca1701- 1766)- Stavern, var gift med Maren Christensdatter født ca. 1709- død Tangen/Drammen 1790. Hun var datter af Christen Hansen og Anne Poulsdatter og mulig søster af Karen Christensdatter g. m. Hans With i første ægteskab. 2. Anders Dahle, søn af ovennævnte Abraham blev den 6 januar 1775 gift med Kirsten Jensdatter, datter af Jens Hansen With (Brunlanes kirkebog). Kirsten var enke efter Johan Henrich Weisner og der var 4 børn i ægteskabet. To sønner vokste op. Cautionister ti ægteskabet var C. Nordby og Jens Hansen Grøn. Sidstnævnte var gift med Elisabeth Olsdatter, datter af Hans Withs anden kone- Inger Berthelsdatter i hennes ægteskab med Ole Enersen Glop. Anders og Kirsten var sandsynlig søskenbarn.Anders og Kirsten flytter til Tangen/Drammen Ca. 1783, hvor Anders Dahle får borgerbrev som skipper 3. juni 1783. Anders Dahle dør i juli 1790 og i skiftet efter ham står der at Kirsten hadde en gammel blind far boende hos sig - og det er ikke hans far, Abraham Dahle døde i Stavern i 1766. Derefter har jeg fundet en Jens With begravet i Tangen kirke 20 februar 1794- 79 år og 5 mnd. gammel. Dette er muligvis vor Jens With.Kirsten Dahle dør 28 april 1813, begravet 5 maj 1813.Beklager jeg mangler lenker, men jeg har nogle problemer med at få det til rigtig.Der er skifter fra Maren Christensdatter og Anders Dahle, Strømsø - Buskerud.MvhBodil Dahle Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Bodil ! Den andre causonisten C (Christopher) Norbye, borger og seilmaker i Larvik) var gift med Elisabeths søster Helene Olsdatter (1749-1802). Jeg har i mange år prøv å finne opphavet til Christopher N og Ole Glop, har du noe på disse ? Du sier at hun var var datter av Hans Withs kone, Inger Bertelsdtr, i hennes annet ekteskap. Iflg mine opplysninger så het mannen Jens Hansen With, stemmer ikke det, eller er det bare en skrivefeil for jeg ser du har Jens With senere i innlegget ? Det er noe mere som jeg synes er intr rundt disse Hvidt (With) folkene. Hvis jeg leser skifter fra Stokke innført av Egil Theige under Alby, Vejerland så dukker Hvidt folkene opp i to skifter h h v i 1731 og 1743. Der er det en Wilhelm Johannesen Hvidt som er død i 1731 og hans kone Susanne Christophersdatter (som tidligere var gift med Gunder Olsen (død, skifte 7 Jul 1724). Wilhelm og Susanne har 2 barn Wilhelm og Margrethe Marie. Hvis jeg så går til Bjørn Hørnes sin art om skipsbygging m m i Kamfjord, så ser en der at han skriver om Skipskaptein og Reder Christopher Wilhelmsen Hvidt f 1780, sønn av Wilhelm Wilhelmsen Hvidt fra Veierland. Wilhelm fra Veierland var gift med Catrine Maria Holck, og Christopher ble gift med Anne Wilhelmine Bredal Roskilde fra Stavanger. Av deres barn igjen så finner vi b l a en Wilhelm (som iflg Bjørnes var en døgenikt) og en annen sønn Jens som var Kapt lt. Jeg har en mistanke om at den Jens Hansen Hvidts halvbror Wilhel, ref skifte av 1760, er den Wilhelm som er sønn av Wilhelm Johannesen Hvidt og Susanne Christophersdatter. Denne Wilhelm skal da iflg opplysninger i skifte fra Alby være født i 1731, men hvordan denne i tilfelle kan bli svigersønn til Inger Bertelsendtr skjønner jeg ikke ? Jeg føler meg rimelig sikker på at disse Hvidtfolkene, Wilhelm, Christopher og Jens Hansen Hvidt kommer fra den samme familie. Susanne Christophersdtr var gift en 3. gang med Espen Alby. Kan hun ha vært gift en 4. gang med en Hans ? Håper jeg har skissert dette riktig, og det kunne være intr å høre om noen har oppfatninger her. Videre til deg Per, kan du si noe om hvem denne Tønnes Hvidtfeldt var ? Jeg regner med at han er en Huitfeldt mann, Tønne og Tønnes har jo gått igjen i denne slekten helt frem til vår tid ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for disse spennende opplysninger, Bodil!Skal studere dette nærmere. Legger inn et skifte fra Drammen her som viser noen av disse folkene du nevner: LenkeJeg skal få lånt Brunlanes bygdebok bygdebøker så snart jeg kommer hjem til Norge. ( For tiden i Sverige )Skal se om jeg finner dødsfallet til Jens With , 20 feb. 1794 på Tangen?Dette ser meget lovende ut!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her svarer vi nesten samtidig, Jan Erlig og jeg:-) Jeg legger inn skiftet etter Anders Dahle her, med opplysningen om den blinde mannen. LenkeFortsetter letingen i kirkbøker for Tangen, dette blir spennende.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Iflg skifte 18.1. 1759 så hadde Jens With en datter Kirsten Jensdatter With. Det er de samme folkene for det skrives både Hvidt og With omhverandre i samme skiftet. Dette passer vel bra med det som sies av Bodil i innlegg 28, at den blinde faren var Jens Hvidt ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er kirkeboken med Jens Withs begravelse LenkeSe v,s,han burde være f. ca 1714 ?Passer jo bra med opplysninger fra Bodil :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke her til kirkbok for Brunlanes og vielsen til Anders Dahle og Kirsten han ungkarl og hun omtalt som Madame ( vel da gift tidligere som Bodil nevnte) LenkeSe til v. første rad her.Cau. er jo interessante her :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her tar jeg med skiftet i Larvik etter Kristen , 1. hustru til Jens Hansen With. Her fremgår tydelig barns navn og hennes bror Hans er også nevnt: LenkeDette må da være de samme folkene ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Bodil/28:) Du skriver at Karen Christensdatter var g. m. HANS With i (hans) første ægteskab, men det var vel JENS (Hansen) Hvidt/With som var Karens ektemann ?(Skal tro om det var denne Jens Hansen Hvid som ble f. 22/8-1707 i Kerteminde, Odense, Fyn ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Se på kopien av dette skifte her. Jens Hansen Hvidt er oppført som enkens forlovede, og denne enken må da være Inger Bertelsen, og de som står oppført som sønner og døttre er da barna etter Ole Glop. Her er det flere Hvidt relasjoner, som ikke er så enkle å forklare. Kanskje noe av dere kan klare å finne skifte igjen i registeret, jeg har ikke klart det i dag:''Kvar side nedunder viser maskimalt 10 funne postar. Du kan bla mellom desse sidene ved hjelp av knappane over. Rolle Relasjon Førenamn Etternamn Bustad Stilling Alder Merknad 3768 andre mannens svoger Tønnes Hvidtfelt død; vært g.m. Leene Torsdtr 5834 arving ektefelle lens Hansen Hvidt 5835 arving sønn Hans lensen Hvidt 9 ar 6015 formynder lens Hansen Hvidt enkens forlovede 9372 andre svigersønn Willum Hvidt Sandefjord kjøpmann g.m. Catrine Maria Holck 10070 arving mannens halvbror Wilhelm Hvidt Sandefiord kjøpmann 10279 arving datter Inger Einersdtr Hvidt 10 år 10280 arving ektefelle Einer Olsen Hvidt gjestgiver også nevnt som With 10281 arving sønn Ole Einersen Hvidt 19 år 10282 arving datter Marthe Einersdtr Hvidt 17 år''Håper at det er skifte etter den personen jeg tror ? Se også mitt innlegg nr 29 ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er det dette skiftet du omtaler i innlegg #29 (avholdt i 1760) der Jens Hansen Hvidts halvbror Wilhelm skal være nevnt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Delvis, men jeg viser også til nedenstående: ''Alby, Stokke i Stokke 14. – 15.12.1731 Sk.pr. 5, fol 185b Willem Johannesen Hvidt død. Enke Susanne Christophersd. tidl. g.m. Gunder Olsen, død, sk. 1724 7/7. Barn: 1. Willem 8 år. 2. Mahrethe Maria 6,5 år. Enkens barn i 1. ekteskap: 4 stk.: 1. Christopher Gunders. 2. Anders Gunders. 3. Olea Gundersd. 4. Anne Magrethe Gundersd. Avdødes far: Johs. Christensen Hvidt. Etter enkens 1. mand: Gods: 1) 1 pd. smør med anpart bygsel 37-2-0. Arv etter enkens søster, Ide Christophersd. 1730 12/12: 2) i Alby 1 23/49 mrk? med anpart bygsel 2-1-4. 3) i Kriegen på Veierland 48/49 med anp. bygsel 1-0-1. 4) i Oslebakken: hus efter samme dokument 1-3-0. Tilst. gjeld til sammen: 1-3-20. Uviss gjeld: 46-3-8. Summa formue: 529-3-10. Summa gjeld: 54-3-10. Boets netto: 475-0-2. Løsøre 138-1-3. Huset ”Susanna” 300-0-0Alby på Vejerland 18.3.1743 Sk.pr. 6, fol 519 Ungkar Anders Gundersen død. Mor Susanne Christophersd., g.m. Espen Alby. Søskend: 1. Christopher Gundersen, m. 2. Olea Gundersd.. 3. Anna Margarethe Gundersd. 4. Halvbror Willem Hvid 12,5 år. 5. Halvsøster Margarethe Marie Willumsd. 6. Halvbror Jens Espensen 6 år. Se skifte 1731. Gods: I Alby 8 mrk, smør 12 ½? Arv efter faren Gunder Olsen, død, sk. 1714 7/7. Formynder for Olea og Anne Margarethe Gundersd.: deres halv-farbror Anders Olsen på Kriegen på Vajerland. For de øvrige umyndige verget deres far Espen Jensen Moss boende her på Alby.'' Utfra dette kombinert med utdrag av det skifte som jeg sendte i mitt forrige innlegg, så forsøker jeg meg med den konklusjonen at Jens Hansen Hvidt og disse Hvidt folkene har samme opphav ? Hvorfor skulle ellers disse folkene her være oppført i samme skifte som Jens Hansen Hvidt ?Se hva som Bjørn Hørnes sier i sin art 'En liten historie fra Kamfjord Vest': 'Christopher Hvidt var født i 1780, yngst av 6 barn og eneste sønn. Faren, Wilhelm, fra Veierland, hadde arbeidet seg opp til velstående skipsreder, og som en av få fikk Christopher undervisning hjemme av privatlærer.'Denne Wilhelm må da være den Wilhelm som er nevnt i det første skifte fra Alby, ovenfor i en alder av 8 år, blir kjøpmann i Sandefjord og som snere blir gift med Catrine Marie Holck, og får sønnen Christopher Wilhelmsen Hvidt. Denne Wilhelm dukker jo opp som svigersønn i det flrste skifte jeg sendte utdrag av, og en annen er Wilhelm i det samme skifte som er halvbror til mannen. Dette er ikke lett å forstå, men jeg kan ta fullstendig feil ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Dahle Rasmussen

Jeg kan se at jeg i mit indlæg har fået skrevet Hans With istedet for Jens Hansen With som Karen Christensdatters ægtemand. Dette er selvfølgelig fejl! Jeg har kun kendskab til Jens Hansen With og ikke til Hans. Det er derfor spennende at følge debatten. Nu vil jeg glæde mig til at læse de efterfølgende indlæg ordentlig igennem!Mvh Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Klarer noen å lage en lenke til de to skiftene som Jan nevner i innlegg #29 (fra 1760, som skal omtale Jens Hansen Hvidts halvbror Wilhelm) og i innlegg #38 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(38/Jan:) Den skifte-utskriften som du henviser til i innlegg #38 (og som du nå har sendt meg på e-mail) er ikke ett enkelt skifte, men resultatet av et søk i skifteprotokollene etter innføringer der navnet 'Hvidt' forekommer.Kopien inneholder mao. linjer fra flere forskjellige skifter (faktisk hele sju ulike !), og sammenhengen er umulig å fastlå på annen måte enn ev. å se på numrene i margen t.v.Det er dermed flere av linjene i skiftene som ikke har blitt med, og utskriften er mao. uten verdi når det gjelder studier av de enkelte skiftene.Tønne Hvidtfelt har blitt med kun fordi etternavnet hans inneholder bokstavrekken 'hvidt'.Og personen som omtales som 'mannens halvbror Wilhelm Hvidt', kjøpmann i Sandefjord, er fra et skifte som neppe har noe med Jens Hansen Hvidt's familie å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Per ! Som jeg sa i mailen min til deg, her har jeg nok vært litt for rask og tabbet meg ut. Dette kan jeg leve med. Takk for at du tok deg tid til å peke på denne tabben ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er nok jeg som er årsak til denne tabben :-) sendte en kopi av en utskrift til Jan Erling!Det ikke lett i dag å komme inn på vanlig søk i skiftene i Larvik. Vet ikke hva problemet skyldes?Om lenken går inn , tar jeg med den artikkel som Bjørn Hørnes har skrevet om Kamfjord Vestre , som nevnt her i 42.Lenke vestre Oppgr.docHer er mye Hvidt-slekt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at det er min dag for tabber i dag. Kan prøve med klipp og lim, men er i tvil om jeg får inn riktig artikkel? Lenke vestre Oppgr.docDu kan nok finne artiklen ved søk på Kamfjord Vestre. Her er bilder av gården og mye om Hvidt slekt i Sandefjord.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Vet ikke om dette er interessant, men i et skifte fra 1751 står det at Anund Larsen Guren 'var nå på Reise til Søes med Skipper Iens Hansen Hvidt her fra Laurwigen' Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.